Under pandemin ökade intresset för trädgård markant, vilket EP rapporterat om tidigare. Men osäkerheten i världen har spätt på odlingsintresset ännu mer, nu vill man odla sin egen mat och helst vara självförsörjande.
Fröleverantören Nelson garden ökade exempelvis sin försäljning av fröpåsar med 600 000 påsar till 12 miljoner påsar under 2021, enligt ett inslag i TV4. I år väntas försäljningen bli ännu större.
Att intresset för att odla ätbart ökat kan man intyga vid Tuna trädgård utanför Örsundsbro.
– Att odla för självförsörjning var en trend som var på gång men den fick ett otroligt genomslag i och med pandemin. Vi dubblade omsättningen under 2020 och i år verkar det öka ännu mer, säger Birgitta Jerpdal som tog över Tuna trädgård av sina föräldrar 1988. Förra året lämnade hon över handelsträdgården till sina söner Erik, Björn och Lars men jobbar själv kvar med driften.
Hon var tidigt ute med satsningen på ätbart odlande. Redan för fem år sedan, före pandemin, började de odla småplantor med grönsaker och örter i krukor.
– Jag började med bönor och ärter på prov, många vill ha några plantor för balkong eller pallkrage, säger Birgitta och visar upp en kruka där flera små plantor av vaxbönor trängs.
Men egentligen börjad det redan för tio år sedan då de odlade ätbara blommor till restauranger i Stockholm.
– Men när pandemin kom försvann intresset för det över en natt, konstaterar Birgitta.
Tomater och gurka är de populäraste ätbara växterna, sen kommer örter. Men på bänkarna i växthuset och ute i perenngården finns betydligt mycket mer - bär, hallon, kiwi, lakritstagetes, pepparrot, ananassalvia, sötpotatis, wasabi, jordmandel, chili, aubergin....
– Vi har ett väldigt brett sortiment, det är det vi är kända för. Kunderna vet att de kan hitta allt möjligt här, säger Ulla Hellström som jobbat i Tuna trädgård i snart 20 år.
Hittills i år har de sålt över 1,5 ton sättpotatis, det är mer än tidigare, och på försök har man dragit upp potatisplantor i kruka för de som bar vill prova på.
– Vi försöker nå dem som inte har en egen trädgård, men som kanske kan odla på balkongen, säger Ulla.
De märker en skillnad bland kunderna, många har aldrig odlat tidigare men vill lära sig.
– För den som inte odlat förr är det exempelvis inte självklart att jorden måste bytas ut. Vi försöker förmedla den kunskap vi fått genom åren och det är jätteroligt, säger Birgitta.