"Jag är stolt över våra medarbetare"

Continuums VD är stolt över personalen som jobbar inom hemtjänsten men medger att det generellt är svårt att hitta bra och kompetent personal inom vård och omsorg.

Vårdeföretget Continuum validerar personalens kompetens, inklusive språkkunskaper innan de börjar jobba i hemtjänsten, enligt företagets VD.

Vårdeföretget Continuum validerar personalens kompetens, inklusive språkkunskaper innan de börjar jobba i hemtjänsten, enligt företagets VD.

Foto: Johanna Sandgren

Enköping2024-05-03 05:00

Någon kommentar eller förklaring till Inga-Lills Anderssons dåliga erfarenhet av Continuums hemtjänst och personalens agerande vill företaget inte ge då man inte kommenterar den enskilda personalens kompetens.

– Jag kan dock säga att vi givetvis validerar personalens kompetens, inklusive språkkunskaper innan de börjar jobba med våra kunder. Jag är väldigt stolt över våra medarbetare både i Enköping och Västerås, säger bolagets VD Edvard Camara.

Han uppger att arbetsmarknaden inom vård och omsorg generellt är tuff och att det är väldigt svårt att hitta bra och kompetent personal med rätt attityd till jobbet. Vilket gäller på alla platser i Sverige. 

– Bra personal växer inte på träd. Men jag menar att vi på Continuum trots utmaningen i att hitta bra personal, lyckats väldigt bra med just detta. Vi har fantastiskt duktiga och engagerade medarbetare, såväl undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor som chefer, säger Edvard Camara till EP.

IVO beslutade i mitten av april att med kort varsel återkalla vårdföretaget Continuums tillstånd att bedriva hemtjänst då man fann allvarliga brister i utförandet av hemtjänsten. Beslutet hävdes dock av Förvaltningsrätten som tillåter Continuum att bedriva hemtjänst fram till att ärendet avgjorts. Continuum har 53 kunder med hemtjänst och ledsagning i Enköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!