Det är IVO, inspektionen för vård och omsorg, som återkallar tillståndet för bolaget, som både bedriver hemtjänst och hemsjukvård.
Sedan etableringen i Enköping för ett par år sedan har 53 personer valt Continiuum för hemtjänst och hemsjukvård. De flesta av bolagets kunder finns dock i Västerås, cirka 200.
Nu tvingas Enköpings kommuns vård- och omsorgsförvaltning ta över kunderna, och det snabbt. Om en vecka, den 2 maj, ska verksamheten vara avslutad, enligt IVO:s beslut. Såvida inte förvaltningsrätten ändrar beslutet eftersom bolaget har överklagat.
Ingen av bolagets företrädare uppfyller de krav på lämplighet som ställs i Socialtjänstlagen, menar IVO efter den lämplighetsprövning som gjorts. Myndigheten grundar sitt beslut om indraget tillstånd på flera omständigheter; allvarliga brister i utförandet av hemtjänst och förvaltning av allmänna medel, brister i anmälningsskyldigheten till IVO och brister som hänger samman med en av bolagets företrädare.
IVO:s utredning baseras på bolagets agerande i Västerås. Där har Västerås stad återkommande beslutat om sanktioner mot bolaget eftersom det agerat i strid med gällande avtal. I somras stängdes bolaget av från valbarhet och genom vite fick man tvinga bolaget att åtgärda bristerna.
Bland annat uppfylldes inte kravet på kompetens hos omvårdnadspersonalen. Av de 152 anställda hade endast 34 procent adekvat utbildning, något som enligt avtalet ska minst 70 procent. Två personer bland omvårdnadspersonalen kunde varken läsa eller skriva. Låga förkunskaper och språksvårigheter hos medarbetarna medförde att bolaget inte uppfyllde kravet på en god och säker vård.
Brister har också upptäckts i det systematiska kvalitetsarbetet. Man har saknat rutiner för exempelvis delegering enligt hälso- och sjukvårdslagen, skriftlig rutin för kontaktmannaskap, rutin för journalföring, rutin för genomförandeplan. Det har heller inte funnits något elektroniskt medicinskt informationssystem och någon lokal krisplan.
IVO:s utredning har också visat att Continiuums externa vd har misskött ett annat omsorgsbolag i Stockholm. Det har bland annat handlat om felaktiga redovisningar till Försäkringskassan, någon som inneburit att skattemedel av betydande belopp har betalats ut felaktigt till bolaget, enligt myndigheten.
I ett yttrande till IVO har Continuum uppgett att det är verksamhetschefen som ska ha undanhållit brister, missförhållanden och påpekanden från Västerås stad för vd:n och styrelsen. Till följd av sitt agerande har chefen sagts upp.
Att IVO återkallar tillståndet omedelbart beror på att myndigheten gör bedömningen att bolaget inte har förmåga att åtgärda bristerna som framkommit i utredningen, både på grund av omfattningen och karaktären.
I Enköping, där vård- och omsorgsförvaltningen nu arbetar hårt för att komma till rätta med ekonomin samtidigt som man försöker få tag på sommarvikarier, måste man nu också förbereda sig för att kunna ta emot Continiuums 53 kunder.
– Det är klart det är bekymrande. Men vi ska se till så kunderna får sina behov tillgodosedda, det är vi skyldiga, säger verksamhetschefen Agneta Resin.
Just nu gäller det att få reda på vilken typ av hjälp som kunderna är berättigade till. Agneta Resin berättar att man påbörjat planeringen i dialog med Continiuum.
Continiuums kunder kommer att informeras om övergången till en ny hemtjänstutförare.