Inga-Lill Andersson har hemtjänst och ledsagning genom Continuum flera timmar i veckan. Hon hade tidigare Attendo, som hon var mycket nöjd med, men när de lämnade Enköping förra året fick hon välja att gå över till kommunens hemtjänst eller till det privata bolaget Continuum.
Då hon är syn- och hörselskadad är hon beroende av tydlig kommunikation och tydligt tal från hemtjänstpersonalen.
– Jag valde Continuum då de lovade att jag skulle få svensktalande personal och det lät jättebra. Jag har väldigt svårt att förstå brytningar på andra språk, säger Inga-Lill Andersson.
Men så blev det inte riktigt. Av 80 dagar med ledsagning med personal från Continuum har bara 17 varit med svensktalande personal. Det har lett till mängder av missuppfattningar och otrevliga situationer för både Inga-Lill och personalen.
– Då jag inte ser vet jag inte var de är och om de uppfattat vad jag säger. Men personalen svarar mej inte och jag får ofta fråga om flera gånger. När jag frågat om fjärde gången har jag höjt rösten men då anklagas jag för att jag skriker åt dem, säger Inga-Lill Andersson som menar att det saknas kommunikation från personalens sida.
– Vi ska samarbeta, men de lyssnar inte och de förstår inte. Det är stora språkbrister men de frågar aldrig för ett förtydligande och då blir det fel.
Utöver de språkliga bristerna menar hon även att personalen saknar utbildning för ledsagning. Hon får inte alls det stöd hon behöver när hon rör sig ute i samhället.
– I affären säger de bara vilken väg vi ska gå, höger-vänster, men det säger inte mej någonting. De talar inte om att vi exempelvis är vid grönsakerna. Jag ber om en röd mjölk men får en grön, de hämtar en förpackning och när jag frågar vad det är får jag svaret 'Vet inte'.
På promenad berättar inte ledsagarna var de är vilket gjort att de hamnat fel flera gånger.
– Jag sa till ledsagaren att läsa vad det stod på gatuskylten, men fick svaret att han kunde inte läsa, då är det svårt att veta var man är, säger Inga-Lill Andersson.
När de gick vilse en gång föreslog ledsagaren att de skulle ta taxi hem. Men han visste inte var de var.
– Jag frågade var vi var och han svarade bara 'Vet inte, vet inte'. Hur ska man då kunna beställa en taxi?
Hon upplever problem med att ledsagarna varken har utbildning på ledsagning eller hörseltolkning.
Hon har även fått fakturor på städning av hemtjänsten som inte utförts.
– De har städat en timme men fakturan är på över två timmar. Det ändrades först efter att jag påpekat det.
Helst vill hon byta hemtjänstutförare direkt. Men då hon är inne i en försäkringstvist med Continuum måste den ordnas först.
– Det var så slarvigt städat i hallen, det låg massor av grus kvar på golvet som jag halkade på och bröt handleden. Continuum har en försäkring och jag har gjort en skadeanmälan, men jag vill ha det uppklarat innan jag byter hemtjänst, säger Inga-Lill Andersson.
Genom sin berättelse vill hon att fler, som kanske inte vågar säga ifrån, törs protestera så det blir en förändring.
– En i personalen berättade att hon blivit utskälld av kunden före mej då det blev fel frukost för att hon inte förstått kunden. Så det är inte bara hos mej det blir fel. Jag har gråtit och gråtit, det här är inte någon rolig vardag.