"De flesta kunder får en handläggare samma dag"

Det ska gå att komma fram till kundtjänst, men kötiderna kan vara långa, uppger Vattenfall efter kritiken om långa handläggningstider.

Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna installerade solceller för ett halvår sedan men kan inte koppla upp dem på nätet då Vattenfall inte går att få kontakt med.

Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna installerade solceller för ett halvår sedan men kan inte koppla upp dem på nätet då Vattenfall inte går att få kontakt med.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2023-02-23 12:00

I förra veckan berättade Enköpings-Posten om Peter Johansson och Karolina Nygård som investerat i solceller på sin gård i Altuna men inte kan använda solcellerna då de efter ett halvårs väntan fortfarande inte fått någon handläggare vid Vattenfall.

Efter det har flera andra personer hört av sig till redaktionen och vittnar om samma problem. Man har väntat i månader på att få svar från Vattenfall gällande uppkoppling av solceller.

En av dem är Michael Sjöman vid Vallgarns gårdsmejeri utanför Enköping som har nya solceller som ligger och väntar i ett magasin sedan i höstas.

– Vi har väntat på besked om en handläggare sedan i oktober. Vi har bara fått en bekräftelse på vår anmälan och meddelandet att det kan ta tid då nätet inte uppfyller värdena för att ta emot elen, säger han.

Att det dröjer oroar företagaren. De tuffa ekonomiska tiderna har minskat efterfrågan på ekologiska produkter, ingredienserna till ostarna de tillverkar har blivit dyrare och livsmedelskontrollerna kostar mer.

– Vi har tur för vi har bundet elavtal fram till i maj men sen hoppades jag på att kunna använda solel när jag ystar i mejeriet, säger Michael Sjöman.

undefined
"Vi försöker vara ute i god tid för att få ner elkostnaderna men vi har väntat sedan i oktober på att få en handläggare vid Vattenfall för våra solceller" säger Michael Sjöman vid Vallgarns gårdsmejeri utanför Enköping.

Vid Vattenfall kommenterar man inte enskilda kundärenden och uppger att kunden själv måste kontakta kundtjänst för att få svar. 

– De flesta kunder får en handläggare samma dag som Vattenfall får en föranmälan från en installatör. I undantagsfall kan det dröja och ofta i samband med att vi behöver förstärka elnätet, säger Eva Feldt på Vattenfall eldistribution.

Hon uppger att trycket på kundtjänst är stort då antalet ärendena gällande bland annat elstöd och höga elpriser är många.

Enligt Eva Feldt har man gjort förstärkningar och minskat kötiderna sedan årsskiftet.

Men hur ska man göra för att nå Vattenfall när man varken får kontakt via telefon eller mejl?

– Det ska gå att komma fram till oss. På vår hemsida kan man se hur svarstiderna fördelar sig under dagen och när det är enklare att komma fram. Vi ber om ursäkt för att det tar lång tid och vi gör allt för att våra kunder ska få svar i turordning.

undefined
Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna installerade solceller för ett halvår sedan men kan inte koppla upp dem på nätet då Vattenfall inte går att få kontakt med.

Peter och Karolina har inte heller fått svar på sin offertförfrågan hos Vattenfall.

– Vi har haft ett högt ärendeinflöde för att ansluta solceller till elnätet. Vi hanterar ärenden i turordning och man kan få vänta på sin offert om det kräver att vi ska förstärka elnätet i samband med anslutningen, säger Eva Feldt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!