De har väntat i månader på svar från Vattenfall

Ett halvår efter att Peter och Karolina installerat solceller har de fortfarande inte fått kontakt med Vattenfall så de kan använda panelerna.

Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna installerade solceller för ett halvår sedan men kan inte koppla upp dem på nätet då Vattenfall inte går att få kontakt med. "Vi gör som staten vill, men med tanke på miljö och elbristen är det respektlöst att inte ens kunna svara på ett mejl" säger Peter.

Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna installerade solceller för ett halvår sedan men kan inte koppla upp dem på nätet då Vattenfall inte går att få kontakt med. "Vi gör som staten vill, men med tanke på miljö och elbristen är det respektlöst att inte ens kunna svara på ett mejl" säger Peter.

Foto: Maria Hedenlund

Fjärdhundra2023-02-19 12:00

I augusti 2022 stod 34 solcellspaneler färdigmonterade vid Peter Johansson och Karolina Nygårds fastighet i Altuna norr om Fjärdhundra. 

Föranmälan av anläggningen var godkänd av statliga Vattenfall som sköter elnätet i området och det fattades bara en handläggare från Vattenfall som skulle besiktiga anläggningen och se till att elen som producerades av solcellerna kunde levereras ut på nätet.

undefined
Installeringen av de 32 solpanelerna gjordes av företaget Sesol och fungerade utan problem. Men de går inte att använda då Peter och Karolin inte får kontakt med Vattenfalls om ska koppla upp anläggningen på nätet.

Men där tog det stopp. Sex månader senare har Peter och Karolina fortfarande inte fått kontakt med Vattenfall för att få en handläggare.

– Vi har suttit timtal i telefonkö utan att komma fram till kundtjänst. Vi har mejlat till eldistribution med får bara bekräftelse på att de mottagit mejlet, ingen mer kontakt, säger Peter med en uppgiven suck.

Några gånger har de lyckats komma fram till kundtjänst, efter några timmars telefonköande. Då har de fått svaret att ärendet ska prioriteras då det dröjt så länge och att de ska få en handläggare om 3-4 dagar.

Men inget händer.

– Det går inte att nå någon ansvarig, det är som om Vattenfall finns i en egen galax någonstans där ingen jobbar! säger Karolin som stod i telefonkö i tre timmar både på måndagen och tisdagen för att sedan bli bortkopplad då växeln stängde.

De kan inte köra igång solpanelerna och använde dem för eget bruk, då får de betala för all el som produceras.

– Tur nog har vi ett låst elavtal som är bra, men det känns surt för vi hade ju tänkt sälja elöverskottet och kunna spara som en buffert. När solen sken häromdagen så mådde jag faktiskt lite dåligt, säger Peter.

Vid den första kontakten de hade med Vattenfall var tonerna positiva.

– De sa att det var jättebra och att de ville köpa elen av oss. Vi gör inte det här för att tjäna pengar utan för att spara och jag förstår ju att de måste fixa till det hela och byta elmätare, men det här har blivit ett moment 22, säger Peter.

När de planerade för solcellerna skickade de offertförfrågningar till flera företag och även till Vattenfall. De privata aktörerna svarade men från Vattenfall fick de inte ens svar.

– Vi gör precis som staten vill att vi ska göra, både med tanke på miljön och elbristen. Det här är brist på respekt från deras sida när de inte ens kan svara på ett mejl, säger Peter.

EP har sökt Vattenfall för en kommentar och de lovar att återkoppla, dock oklart när.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!