För ett tag sedan fick Fabian Flink reda på att lokalen han velat använda för att utöka sin verksamhet, plötsligt skulle överlåtas till någon annan. Detta hände under tiden hans fastighetsförvaltare slutat svara på mejl och samtal.
– Just nu tittar jag och min advokat på om vi kan rikta skadestånd mot personen som drivit verksamheten i lokalen bredvid, säger Fabian.
De har skickat en uppmaning till den tidigare hyresgästen i lokalen som numera bara står tom.
– Eftersom personen överlåtit bolaget till ett annat företag, kan de istället komma att bli ansvariga för situationen.
Från SBB har han ännu inte fått något besked.
Enligt biträdande förvaltare Robin Gustavsson är enskilda affärsuppgörelser ingenting SBB ska kommentera. I ett mejl svarar han på EP:s frågor om det specifika ärendet.
– Vad som avtalas mellan enskilda hyresgäster är inget som bolaget har anledning att kommentera. Det finns inget överlåtelseavtal mellan SBB och någon befintlig hyresgäst i den aktuella fastigheten, därav har inte SBB anledning att kommentera frågan ytterligare.
Men enligt Fabian ser situationen en aning annorlunda ut.
– Det intressanta i det här är att de har skrivit att de tänker godkänna överlåtande av lokalen. Det finns alltså en skriftlig överenskommelse att visa upp. Jag har köpt hans verksamhet och väntar på att få ett godkännande så att jag kan bli den nya hyresvärden för lokalen.