Enköpings-Posten har tidigare berättat om benamputerade Annette Diekes problem. Dörröppnaren som gjort att hon på egen hand har kunnat ta sig ut och in genom porten har gått sönder.
Varken Annette Diekes hyresvärd Brogripen eller kommunens vård- och omsorgsförvaltning, som lät installera den ursprungliga dörröppnaren, har sett till att en fungerande dörröppnare har kommit på plats. Situationen har varit oförändrad i flera månader.
Sirpa Huisman, verksamhetschef för hälsa och sjukvård på vård- och omsorgsförvaltningen, förklarar att kommunen kan stå för reparationer om det rör sig om funktionella fel eller vanligt slitage. Men det är inte fallet när det gäller Annette Diekes dörröppnare, enligt kommunens bedömning.
Då får hon stå för kostnaden själv, det finns ingen möjlighet att ni gör någon annan bedömning?
– Nej, vi gör inte någon annan bedömning. Bostadsanpassningen som har gjorts tillfaller fastigheten, så att det är fastighetsägaren som ska möjliggöra att det är tillgängligt till bostaden, säger Sirpa Huisman.
I det här fallet är tillgängligheten hyresvärden Brogripens ansvar, enligt Sirpa Huisman.
– Som jag har förstått det, eftersom jag har läst Enköpings-Posten, är det en ytterport och jag tänker att om den här ytterporten skulle ha gått sönder på något annat sätt, om någon slagit sönder ett fönster i den till exempel, då är det fastighetsägaren som ser till att fönstret blir utbytt, säger hon.
EP söker Brogripen för en kommentar.