I sex månader försökte Peter Johansson och Karolina Nygård i Altuna få kontakt med statliga energiföretaget Vattenfall för att få sina nya solceller i drift. Men de fick inte ens en handläggare trots att deras ärende prioriterades av kundtjänst.
Först efter att deras fall uppmärksammats av Enköpings-Posten blev det fart på Vattenfall.
– Det tog bara någon dag efter att artikeln publicerades så tog Vattenfall kontakt med bolaget som installerat våra solceller. Jag är helt övertygad om att det var artikeln som gjorde att det hände något, men det är helt sanslöst att det ska gå till på det viset, säger Peter.
De installerade solcellerna vid gården i Altuna i augusti förra året men har sedan dess inte fått kontakt med Vattenfall som ska koppla upp dem på nätet.
– Jag förstår att det kan ta tid, men det gick ju inte ens att nå dem, säger Peter.
Två veckor efter att de äntligen fick en handläggare var anläggningen besiktigad och kunde köras på halv effekt.
– Både handläggaren och besiktningsmannen sa att vi kunde köra igång anläggningen men jag påpekade att det krävdes ett skriftligt avtal för det. Det kom några dagar senare, det verkar som ingen har koll på vad de gör, säger Peter.
Nu har han ett avtal med Vattenfall om att de ska ta emot el från hans anläggning, solcellerna är i drift, solen skiner och Peter är glad igen.
– Jag är väldigt nöjd över att jag har skaffat solceller, men hela proceduren har skötts uruselt av Vattenfall, konstaterar han.