Stefans elmätare byts inte ut

Sedan i mars förra året har Stefan Henriksson utanför Enköping förgäves väntat på att Vattenfall ska byta ut hans gamla elmätare.

Stefan Henriksson har till och med börjat hata Vattenfall efter problemet med elmätaren.

Stefan Henriksson har till och med börjat hata Vattenfall efter problemet med elmätaren.

Foto: Anders Jagemo

Enköping2023-05-27 17:00

Enköpings-Posten berättade om Stefan Henrikssons elmätarproblem i oktober förra året. Situationen har inte förbättrats under de sju månaderna som har gått sedan dess.

Stefan Henriksson har en gård, ett fritidshus, på landsbygden utanför Enköping. I mars 2022 kom en installatör från Eltel, Vattenfalls entreprenör, dit för att byta elmätare. Men när installatören såg att den gamla elmätaren var fastskruvad i en skiva med misstänkt asbest backade han och vägrade byta ut mätaren.

Efter det har Stefan Henriksson förgäves försökt få något besked från Vattenfall. Han har suttit i telefonkö i timtal och kopplats bort, utan att få några svar på när och om den gamla elmätaren ska bytas ut.

Nu har elkunden gett upp sina försök att etablera någon telefonkontakt med sin elleverantör.

– Jag har gett upp. Det går inte att ringa dit. Det är lättare att ringa till USA:s president, säger han.

undefined
Elmätaren som inte har bytts ut hos Stefan Henriksson.

I mars i år fick Stefan Henriksson ett brev från Vattenfall där företaget ber honom att läsa av mätarställningen eftersom det inte har gått att byta ut den gamla elmätaren.

Som tack för besväret, med att läsa av elmätaren en gång i månaden, erbjuder sig Vattenfall att dra av 200 kronor per avläsning från elräkningen. Men Stefan Henriksson rapporterar inte in några mätarställningar. I stället får han fakturor med uppskattad förbrukning från Vattenfall.

– Bensinen kostar mer än 200 kronor. Det är inte mitt problem att läsa av elmätaren, säger Stefan Henriksson som har 16 mil tur och retur mellan sin bostad och fritidshuset.

Problemet med Vattenfall har fått Stefan Henriksson att till och med börja hata företaget. Han berättar att han funderar på att märka upp sin bils bakruta med hatiska budskap mot Vattenfall. Sedan kan han tänka sig att ställa sig med bilen och tuta utanför Vattenfalls huvudkontor i Solna.

– Jag är så förbannad. Man gör inte så här mot kunder. Jag hatar Vattenfall! säger han.

Vattenfall kommenterar:

"Vi ber om ursäkt till de kunder som har fått vänta, men vi arbetar löpande med att kontakta dem. Vi erbjuder självavläsning av elmätaren som en temporär frivillig lösning för att underlätta för berörda kunder när det är möjligt."

I övrigt hänvisar Vattenfall till sin webb där det finns frågor och svar kring elmätarbyte. Det här skriver företaget bland annat om när mätarbytet av olika skäl inte kan genomföras:

"Du behöver inte göra något utan vi hör av oss till dig, men det kan däremot ta lite tid."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!