Anknytningen mellan de olika stadsbusslinjerna vid resecentrum fungerar ibland dåligt vilket EP rapporterade om i förra veckan. De tre busslinjerna, 21, 22 och 23, ska anknyta till resecentrum samtidigt för att passagerarna ska kunna byta buss smidigt.
Men vissa bussar åker innan de andra anländer och skolbarn har fått vänta på nästa buss vilket gjort att de kommer för sent till skolan eller att föräldrar fått skjutsa.
Vid Keolis, som kör stadsbussarna på uppdrag av UL, ser man nu över sina arbetsrutiner efter att tidningen uppmärksammat problemet.
– Så ska det naturligtvis inte vara, bytet mellan bussarna ska fungera. I det stora hela fungerar det bra men tydligen inte till 100 procent, säger Ann-Sofie Myrén, presskommunikatör vid Keolis.
Några synpunkter på linje 22 har kommit in till Keolis under hösten via UL:s kundtjänst. Vid UL uppger man dock att handläggningstiderna varit ovanligt långa då man haft fler ärenden än normalt med många förseningar och inställda tåg och bussar.
Nu går Keolis ut med förstärkt information till personalen om att passtiderna vid bussarnas knutpunkter är viktiga att hålla.
– Vi vet att det sker förseningar och nu förstärker vi rutinerna kring informationen om hur förarna då ska agera, säger Ann-Sofie Myrén.
Hur länge bussarna ska vänta in varandra vid knutpunkterna går inte att säga exakt, fördröjningar kan påverka hela busstursystemet.
– Det är en avvägning som görs från fall till fall när förarna kontaktar trafikledningen via radio, säger Ann-Sofie Myrén.