Cykling ska främjas men cykelvägar på landet dröjer

Trots att både kommunen och regionen arbetar aktivt för att främja cyklandet dröjer det innan cykelvägar på landsbygden byggs.

Både kommunen och regionen arbetar aktivt för att öka cyklandet men på landsbygden dröjer bygget av cykelvägar, resursbristen gör att andra projekt måste prioriteras. Bilden är från gc-vägen till Bredsand.

Både kommunen och regionen arbetar aktivt för att öka cyklandet men på landsbygden dröjer bygget av cykelvägar, resursbristen gör att andra projekt måste prioriteras. Bilden är från gc-vägen till Bredsand.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Enköping2023-01-01 12:00

En utredning av cykelbarheten mellan Enköping och Fjärdhundra, längs väg 70 (Salavägen), pågår i ett tidigt skede enligt Region Uppsalas plan för infrastruktursatsningar. Men cykelvägarna hanteras i Trafikverkets nationella vägplan och den är svår att påverka för kommunen och regionen.

– Vi har sagt att det finns ett behov av en cykelväg, vi är medvetna om det i våra planer, men det är inte ett projekt vi kan genomföra ensamma och det finns andra projekt som måste gå före, säger Maurizio Freddo, trafikplanerare vid Enköpings kommun.

En cykelväg mellan Enköping och Fjärdhundra fanns med i diskussionen när riksväg 70 byggdes om till mötesfri landsväg (2+1-väg) 2016-2018. Men när planen för ombyggnaden gjordes var det inte självklart att man även projekterade för en gång- cykelväg (gc-väg).

undefined
När ombyggnaden av väg 70 till 2+1 väg planerades var det inte självklart att även en gång- cykelväg ritades in. Numera finns cykelvägarna med redan på planeringsstadiet för den vägtypen.

– På senare tid lägger man alltid in en gc-väg i 2+1-projekten. Så är det exempelvis i ombyggnaden av riksväg 55, där finns en gc-väg med i planerna, säger Maurizio Freddo.

Att anlägga en gc-väg mellan Enköping och Fjärdhundra är inte heller helt enkelt. Tankar finns på att leda den via de servicevägar som anlades jäms med väg 70 när den byggdes om och som går bra att cykla på, men cykelvägen behöver även gå längs det mindre vägnätet.

– Om enskilda vägar ska ingå i innebär det att markägarna ska ha ersättning och vägen måste skyltas, det är inte bara att börja cykla, säger Maurizio Freddo.

Oavsett så är en gc-väg till Fjärdhundra inte något som prioriteras i nuläget då man inte har resurser för en sådan satsning.

undefined
"Vi är medvetna om behovet av en cykelväg till Fjärdhundra men det är inte ett projekt vi kan göra själva" konstaterar Maurizio Freddo, trafikplanerare vid kommunen.

En gång-cykelväg från Örsundsbro till Alstasjön (väg 569 Nysätravägen) har också varit efterfrågad av allmänheten länge och den ligger lite närmare i tidsplanen. GC-vägen finns med i vägplanen för riksväg 55 mellan Litslena och Kvarnbolund och kan bli verklighet inom några år.

Förändringar i byggplanen för väg 55 gjorde dock att den planerade byggstarten för vägen flyttades fram två år, till år 2026. Det innebär att även bygget av en gc-väg till Alstasjön dröjer då den ligger i samma vägplan. När den kan börja byggas är ännu oklart.

– Om det går bra och vägplanen kan fastställas så kommer bygget igång 2026. Men det är upp till entreprenören i vilken ordning man bygger, vi har inga detaljer om det ännu, säger Jan Nyman, projektledare för ombyggnaden av väg 55.

Karta: Alstasjon
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!