Ombyggnaden av väg 55 försenas två år

Byggstarten för väg 55 mellan Enköping och Kvarnbolund flyttas fram två år, flera ändringar görs i byggplanen.

Ombyggnaden av väg 55 mellan Enköping och Litslena samt Örsundsbro och Kvarnbolund skjuts fram två år. Förändringar görs i vägplanen, bland annat gällande in- och utfarter längs sträckan och cykelvägens placering.

Ombyggnaden av väg 55 mellan Enköping och Litslena samt Örsundsbro och Kvarnbolund skjuts fram två år. Förändringar görs i vägplanen, bland annat gällande in- och utfarter längs sträckan och cykelvägens placering.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2022-10-18 05:00

Det kom in många synpunkter på planerna för ombyggnaden av väg 55 till mötesfri landsväg, på sträckorna Enköping-Litslena och Örsundsbro-Kvarnbolund.

Trafikverket har gått igenom alla synpunkter och beslutat att göra en del förändringar för att få en bättre helhetslösning och mindre miljöpåverkan.

Bland annat placerar man exempelvis gång- och cykelvägen något närmare huvudvägen och minskar därmed markanspråket. 

undefined
En översyn görs av vilka in- och utfarter som måste stängas och vilka som kan hållas öppna när väg 55 får mitträcke mellan bland annat Enköping och Litslena.

– På vissa enskilda vägar med lite biltrafik tillåter vi boende att köra korta sträckor på gång- och cykelväg så vi slipper dubbla vägar, och vi ser även över exakt vilka utfarter som måste stängas och vilka vi kan lämna öppna, säger Nicklas Fowler, projektledare vid Trafikverket region Öst.

Andra förändringar i planen gäller utformningen av faunapassager och gång- och cykelbroar.

I och med förändringarna i vägplanen måste länsstyrelsen göra en ny bedömning av hur det påverkar miljön. Det måste göras även om det nya förslaget påverkar omgivningen mindre än det gamla.

– Vi gör inte om hela miljökonsekvensbeskrivningen (MKB:n) utan uppdaterar den. Länsstyrelsens godkännande av MKB:n är en förutsättning för att kunna publicera granskningshandlingen, säger Nicklas Fowler.

Uppdateringen av MKB:n samt länsstyrelsens bedömning tar extra tid och först därefter kan det nya förslaget på vägplan presenteras i en granskningshandling. Troligen är handlingen klar våren eller sommaren 2023 och då finns en ny möjlighet att lämna synpunkter på den.

Det har varit flera remissrundor för planen, är det här den sista?

– Ett projekt kan ha fler samrådsrundor än vad lagen anger om vi bedömer att det behövs. När granskningshandlingen publiceras är det vårt färdiga förslag och sista gången som medborgarna kan tycka till om vårt förslag, säger Nicklas Fowler.

I mars i år gav Regionstyrelsen vägen en budget på 526 miljoner, håller ni den?

– Den beslutade budgeten är ramen för projekten. Optimeringen som pågår just nu är en del i att klara den ramen, säger Nicklas Fowler.

Byggstarten var tidigare beräknad till 2024 men förhoppningen är nu att kunna starta ombyggnaden 2026 och att vägen är klar 2028.

Hur säkra är ni på en byggstart 2026?

– Den första tidplanen var rimlig utifrån de förutsättningar vi hade då. Det finns fortfarande osäkerheter och risker, som vi arbetar med att minimera. Vi tror att vår tidplan är tillräckligt robust för att hålla hela vägen till byggstart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!