"Jag känner inte igen bilden av hemtjänsten"

Vi känner inte igen bilden av hemtjänsten. Men att du upplever att du inte blir lyssnad på tar jag på största allvar, skriver chefen för kommunala hemtjänsten i ett insändarsvar.

Att du upplever att du som personal inte blir lyssnad på tar jag på största allvar, skriver chefen för kommunala hemtjänsten i ett insändarsvar.

Att du upplever att du som personal inte blir lyssnad på tar jag på största allvar, skriver chefen för kommunala hemtjänsten i ett insändarsvar.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Hemtjänst2024-09-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare Allvarliga problem i hemtjänsten får fortsätta

Hej Susanné!

Precis som du beskriver är vi inne i en föränderlig tid som ställer höga krav på oss. Vi förstår att den pågående omorganisationen tillsammans med övertagandet av nya kunder skapar stress. Det är en stor omställning och vi beklagar att du och dina kollegor känner er överbelastade. 

Vi arbetar för att skapa en bättre arbetsmiljö och gör regelbundet riskbedömningar under förändringsprocessen. På längre sikt tror vi att omorganisationen kommer ge oss bättre förutsättningar för ett gott arbetsmiljöarbete, där vi kan fortsätta det aktivt förebyggande arbetet.

Att du upplever att du inte blir lyssnad på eller får det stöd du behöver är något jag tar på största allvar. Jag vill gärna prata med dig om dina erfarenheter, särskilt kring visselblåsningar och de problem du beskriver. Det är viktigt att alla känner sig trygga och hörda.

Bilden som du beskriver att vi inte skulle ha agerat på allvarliga incidenter som stöld av medicin, hot om våld och medarbetare som kommer till jobbet påverkade delar jag inte. Min bild är att vi har agerat och hanterat dessa enligt våra rutiner och att vi fortsätter att göra det om det behövs. För att nämna exempel har vi polisanmält och anmält till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO har bedömt att de åtgärder vi gjort har varit tillräckliga. 

Men jag förstår att upplevelserna om detta kan skilja sig åt och därför är det viktigt med en öppen dialog. Det är chefens ansvar att informera, skapa dialog och kommunicera för att skapa en god arbetsmiljö.

Kontakta mig, min dörr står öppen. Jag vill prata om detta för att hitta lösningar tillsammans. 

Du kan också alltid vända dig till HR-avdelningen eller din fackliga representant.