Bristfälligt bussbeslut kör över invånarna

Nya beslutet om busslinjerna togs utan att Enköpingsbornas synpunkter presenterades, skriver Anders Wikman och Ingvar Magnusson.

Bussbeslutet kan bl i en dyr affär för skattebetalarna, skriver Anders Wikman  och  Ingvar Magnusson.

Bussbeslutet kan bl i en dyr affär för skattebetalarna, skriver Anders Wikman och Ingvar Magnusson.

Foto: Maria Hedenlund/Arkiv

Insändare2020-03-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den styrande minoriteten M+C+L+KD´+MP är på väg att fatta ännu ett olyckligt beslut. Återigen utan att bry sig om vad Enköpingsborna tycker. Och som så ofta tar de hjälp av Sverigedemokraterna. Den här gången gäller det de nya stadsbusslinjerna i Enköping. 

Nystart Enköping belyste bristerna i UL:s förslag i EP redan i november. Vi ville se ett alternativ som inte försämrar närheten till bussar för exempelvis Munksundet, Fanna, Älvdansen, Västerleds torg, Haga och Kolarvik. På några av de platserna har kommunen dessutom nyligen byggt nya hållplatser för dyra pengar, som nu kommer att bli helt bortkastade när bussarna inte längre ska köra där.      

Bussförslaget är omdiskuterat. UL sägs ha fått in uppemot 400 synpunkter. Men när busslinjerna skulle beslutas i Plex-utskottet hade UL ännu inte presenterat vad Enköpingsborna tycker.  

Trots det såg Ingvar Smedlunds (M) och Ulrika Ornbrants (C) koalition inga problem med att anta den nya linjedragningen. Inte heller SD. Att Enköpingsbornas stora engagemang därmed var bortkastat struntade de helt i. Kravet från Nystart och S att först få synpunkterna redovisade röstades ned. 

Lika illa är det att beslutet inte har en gräns för kommunens kostnader. Uppemot 60 miljoner kronor har nämnts, men beslutet saknar kostnadstak. Nya hållplatser, ombyggnad av Resecentrum, oklarheter om hur det redan ansträngda Fannakorset klarar tre busslinjer i rusningstrafik, vändhållplatser med nya toaletter för busschaufförer… Det här kan bli en dyr historia för våra skattebetalare! 

Som krona på verket saknades en lagstadgad barnkonsekvensanalys. Det är särskilt anmärkningsvärt då UL medger att projektet inte tagit in barns och ungas åsikter i planeringen. Orsaken sägs vara tidsbrist. Projektet initierades 2016 och ska sjösättas 2022. Nystart lyckades i alla fall få igenom att en barnkonsekvensanalys ska göras. Vi förväntar oss att den finns inför avgörandet i kommunstyrelsen. 

UL:s stadstrafik i Enköping är sedan flera år bland de minst attraktiva jämfört med liknande städer. Många bussar körs tomma eller med få passagerare. Därför anser vi i Nystart att det behövs ett nytt stadslinjenät. Men det är synd att minoritetsstyret och SD inte vill veta vad Enköpingsborna tycker så att vi kan ta hänsyn till det, och att de inte håller hårdare i vår gemensamma plånbok.