Bakläxa för bussförslaget

Det behövs ett större grepp om kollektivtrafiken i Enköping, skriver Anders Wikman och Ingvar Magnusson.

Det behövs ett större grepp om kollektivtrafiken i Enköping, skriver Anders Wikman och Ingvar Magnusson.

Foto: Magnus Eriksson/Arkiv

Insändare2019-11-22 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi i Nystart Enköping håller med de många insändare som anser att UL:s busslinjeförslag för Enköping har stora brister. Gustav Adolfs plan, lasarettet, Mästergatan, Munksundet, Västerleds torg och Haga är några av de hållplatser som måste värnas. Regionbussarnas medverkan i linjenätet måste omprövas, och restiderna preciseras bättre. 

Men våra invändningar mot förslaget är större än så. 

UL:s stadstrafik i Enköping är sedan flera år bland de minst attraktiva i hela landet jämfört med andra lika stora städer. Många bussar körs tomma eller med få resenärer. Med det utgångsläget behöver ambitionsnivån vara betydligt högre än förslagets nuvarande målsättning att fördubbla resandet.     

De föreslagna busslinjerna förutsätter också att vår kommun bygger och finansierar vändplatser, nya hållplatser och annat för uppemot 60 miljoner kronor. För att motivera den kostnaden behövs större grepp än ändrade linjer, inte minst en plan för hur kollektivtrafiken ska marknadsföras. Det handlar om beteendeförändring, eller så kallad ”mobility management”. 

När kommunstyrelsens Plex-utskott nyligen informerades krävde vi att UL och företrädare för vår kommun träffas för att diskutera hur vi kan ta ett större grepp på frågan. 

Vi förutsätter också att UL utökar remissförfarandet med ett andra reviderat förslag utifrån Enköpings kommande remissvar, innan regionens Trafik- och samhällsutvecklingsnämnd fattar beslut.