Onödigt dyster bild av lÀget i skolan

Enköpings skolor har en hög andel behöriga lÀrare, skriver Mats Flodin-

Enköpings skolor har en hög andel behöriga lÀrare, skriver Mats Flodin-

Foto: Jonas Ekströmer/TT

InsÀndare2019-09-26 06:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

LĂ€rarnas Riksförbund har i EP den 12 september en insĂ€ndare dĂ€r de förvĂ€ntar sig att ”politikerna satsar mer pĂ„ lĂ€raryrket”. De inleder artikeln med att beskriva en situation i Enköping dĂ€r de menar att ”elever ofta tvingas byta lĂ€rare”, att ”de som fĂ„tt en utbildad och legitimerad lĂ€rare Ă€r vĂ€rda gratulationer” och att ”en vĂ€xande personalomsĂ€ttning drabbar elever Ă€ven om de haft turen att fĂ„ en behörig lĂ€rare”.

Som partsinlaga i en debatt ska LĂ€rarnas riksförbund naturligtvis framföra sina argument, men jag undrar om sĂ„ mĂ„nga andra kĂ€nner igen sig i denna svarta bild av Enköpings skolor. Skolverkets regelbundet Ă„terkommande undersökning ”Attityder till skolan (2018)” beskriver en mycket mer positiv bild.

Efter nĂ„gra Ă„r av satsningar pĂ„ lĂ€rarnas löner i Enköping Ă€r de numera i nivĂ„ med omkringliggande kommuners. Ibland nĂ„got bĂ€ttre och ibland nĂ„got sĂ€mre, men skillnaderna Ă€r knappast sĂ„ stora att de Ă€r avgörande vid valet av arbetsgivare.  Detta faktum avspeglar sig sannolikt i den höga andelen behöriga lĂ€rare som vi har i Enköping. De mĂ€tningar som har gjorts visar pĂ„ att andelen Ă€r nĂ€stan 90 procent. Det Ă€r sant att nĂ„gra skolor har haft hög personalomsĂ€ttning men det har i första hand berott pĂ„ andra lokala orsaker Ă€n lönenivĂ„n. Stick i stĂ€v mot situationen i mĂ„nga andra kommuner ser vi en minskande personalomsĂ€ttning i Enköping.

Skribenten pĂ„talar ocksĂ„ att lĂ€rarna mĂ„ste ”fĂ„ rĂ€tt förutsĂ€ttningar” och att mĂ„nga lĂ€rare upplever ”dokumentationskraven som stressande”. HĂ€r Ă€r vi helt överens. Även om mycket i detta styrs av mĂ€ngden riktlinjer och anvisningar frĂ„n Skolverket och andra myndigheter, sĂ„ ska vi naturligtvis bidra till en bra utveckling pĂ„ kommunal nivĂ„. Men att skapa rĂ€tt förutsĂ€ttningar och minska den administrativa bördan till fördel för mer pedagogisk tid krĂ€ver i mĂ„ngt och mycket nytĂ€nkande med inriktning mot en modern skola som anvĂ€nder alla de möjligheter som numera erbjuds, en förĂ€ndringsresa dĂ€r lĂ€rarna sjĂ€lva ska vara med och bidra. Att kĂ€nna att man Ă€r del av utvecklingen och har möjlighet att pĂ„verka Ă€r nĂ„got som efterfrĂ„gas hos mĂ„nga och Ă€r konstruktivt och framĂ„tsyftande, nĂ„got som skribenten kunde ha lyft fram i sitt debattinlĂ€gg.