LĂ€rarnas Riksförbund har i EP den 12 september en insĂ€ndare dĂ€r de förvĂ€ntar sig att âpolitikerna satsar mer pĂ„ lĂ€raryrketâ. De inleder artikeln med att beskriva en situation i Enköping dĂ€r de menar att âelever ofta tvingas byta lĂ€rareâ, att âde som fĂ„tt en utbildad och legitimerad lĂ€rare Ă€r vĂ€rda gratulationerâ och att âen vĂ€xande personalomsĂ€ttning drabbar elever Ă€ven om de haft turen att fĂ„ en behörig lĂ€rareâ.
Som partsinlaga i en debatt ska LĂ€rarnas riksförbund naturligtvis framföra sina argument, men jag undrar om sĂ„ mĂ„nga andra kĂ€nner igen sig i denna svarta bild av Enköpings skolor. Skolverkets regelbundet Ă„terkommande undersökning âAttityder till skolan (2018)â beskriver en mycket mer positiv bild.
Efter nÄgra Är av satsningar pÄ lÀrarnas löner i Enköping Àr de numera i nivÄ med omkringliggande kommuners. Ibland nÄgot bÀttre och ibland nÄgot sÀmre, men skillnaderna Àr knappast sÄ stora att de Àr avgörande vid valet av arbetsgivare. Detta faktum avspeglar sig sannolikt i den höga andelen behöriga lÀrare som vi har i Enköping. De mÀtningar som har gjorts visar pÄ att andelen Àr nÀstan 90 procent. Det Àr sant att nÄgra skolor har haft hög personalomsÀttning men det har i första hand berott pÄ andra lokala orsaker Àn lönenivÄn. Stick i stÀv mot situationen i mÄnga andra kommuner ser vi en minskande personalomsÀttning i Enköping.
Skribenten pĂ„talar ocksĂ„ att lĂ€rarna mĂ„ste âfĂ„ rĂ€tt förutsĂ€ttningarâ och att mĂ„nga lĂ€rare upplever âdokumentationskraven som stressandeâ. HĂ€r Ă€r vi helt överens. Ăven om mycket i detta styrs av mĂ€ngden riktlinjer och anvisningar frĂ„n Skolverket och andra myndigheter, sĂ„ ska vi naturligtvis bidra till en bra utveckling pĂ„ kommunal nivĂ„. Men att skapa rĂ€tt förutsĂ€ttningar och minska den administrativa bördan till fördel för mer pedagogisk tid krĂ€ver i mĂ„ngt och mycket nytĂ€nkande med inriktning mot en modern skola som anvĂ€nder alla de möjligheter som numera erbjuds, en förĂ€ndringsresa dĂ€r lĂ€rarna sjĂ€lva ska vara med och bidra. Att kĂ€nna att man Ă€r del av utvecklingen och har möjlighet att pĂ„verka Ă€r nĂ„got som efterfrĂ„gas hos mĂ„nga och Ă€r konstruktivt och framĂ„tsyftande, nĂ„got som skribenten kunde ha lyft fram i sitt debattinlĂ€gg.