– Det blev farligt. Det viktiga är att tänka på säkerheten, säger han till EP på tisdagen, på väg hem från Sandhamn.
Båten Wet X från Enköpings SS, som vann sin klass förra året, kom bra i väg efter starten mitt i Stockholm i söndags.
Men när regn och lätta vindar började närma sig stormstyrka tvingades båt efter båt att bryta.
– Det ser ut som att bara en båt i vår klass kommer att gå i mål, och kanske 22-23 av över 180 startade, säger Christian Lind.
Tre av fyra båtar hade brutit på måndagen.
Hur lång tid tog det att ta beslutet att inte fortsätta?
– Vi hade sagt på förhand att om det blåser uppåt 15 sekundmeter när vi passerar Östergarn på östra Gotland på nedvägen, så... Det är alltid stökigt och blåser extra mycket när man ska runda Gotland, säger han.
Men beslutet togs tidigare. Precis enligt planen.
– Vi bröt en timme efter Gotska Sandön. Då hade det varit vindar på 20 meter per sekund redan där, berättar Christian Lind.
Klarade ni er utan skador?
– Ja, både på båten och besättningen. Två blev sjösjuka, det var rejält blött och alla var väldigt slitna. Men det blev för farligt att köra vidare och vi vill kunna komma tillbaka nästa år också, därför vände vi om.
Nio timmar senare var man tillbaka i Sandhamn.
– En del båtar som bröt gick in till Fårö istället, men vi hade ingen lust att bli fast där 1-2 dygn.
Christian Lind är en van Gotland Runt-seglare.
– Det var nionde gången med den här båten. Den värsta.