I en nyinförskaffad Volvo 850 såg Andreas Hovind fram emot comebacken i Rally-SM:s klass för standardbilar. Men det höll på att sluta med att han inte kom till start alls.
Bara några dagar före SM-premiären i Hudiksvall tvingades han till ett motorbyte, och det blev en kamp mot klockan.
– Vi fick stora motorproblem. Bilen har knappt körts alls de sista tre åren, och det visste jag om. Men vi hittade nya fel hela tiden. Så vi tvingades till att byta motor dagarna före SM-premiären. Som tur var hittade vi en motor från en skrot, som hade gått 19 000 mil, och mina mekaniker slet in i det sista. Jag måste hylla dem. Utan den hjälpen hade vi varken kommit till start eller i mål i Hälsingland, säger han.
Men väl på plats hittade EMK-föraren rätt direkt. Han var överraskande snabb redan på den första sträckan.
– Vi hade ju förhoppningar om att vara med och kriga, men att vi skulle vara 15-16 sekunder före de andra direkt på första sträckan hade jag inte räknat med efter allt strul.
Men motordramatiken var inte slut där.
– Jag fick stora problem redan på tredje sträckan, och tänkte att vi kunde inte åka för fullt, och då var det halva rallyt kvar. Så vi tappade ledningen där. Men på femte sträckan åkte ledaren av vägen och kom aldrig i mål. Och då fick vi tillbaka ledningen igen. Ibland ska man ha lite tur också, säger Andreas Hovind.
Efter den här succéstarten, så känner han att det finns bara ett läge inför fortsättningen av SM-serien. Ett nytt vinterrally körs i Sandviken redan nästa vecka, om inte vädrets makter ställer till det. Därefter väntar ett uppehåll på nästan tre månader innan grusunderlag väntar i maj.
– När det gick såhär bra, och vi fick maxpoäng med oss så är det inget att tveka på. Nu går vi för att köra om SM-guldet. Vi ska vara med och slåss om det ända in i mål.
Andreas Hovind har de senaste åren satsat på sprintbetonade klasser, och vann så sent som 2022 silver i back-SM. Men suget efter en comeback på längre sträckor har sakta vuxit fram.
– Det kom ett sug att jag ville testa igen. När den här standardklassen kom in i stora Rally-SM, så bestämde jag mig för att satsa. Det är en klass som är både enklare och billigare att driva och då lockade det att åka lite längre tävlingar igen.