Enköpings MK har laddat länge för EMC-sprinten, och nu är den bara några dagar bort. 31 förare kommer till start för att tävla om SM-medaljer, när säsongens sista tävling i SM-serien på asfalt körs i Enköping.
– Vi har jobbat hårt och förberett oss i ett år för det här. Allt ser bra ut, och vi har koll på läget. Det ska bli riktigt kul. Vi har arrangerat SM-tävlingar innan, men det här är den största tävlingen i modern tid. Det känns kul att kunna erbjuda Enköpingspubliken eliten på asfalt i Sverige, säger tävlingsorganisatören Jonas Hovind i Enköpings MK.
Bland de 31 förarna finns ett par hemmahopp, där bland annat backspecialisten Andreas Hovind ska utmana de bästa i klassen för standardbilar. En klass där det är riktigt tajt om medaljerna, med Arlövs Oliver Larsson i topp, sju poäng före Fagerstas Thomas "Lången" Pettersson, som för övrigt vann klassen när EMK körde sin påsksprint förra året.
– Andreas har lånat en bil av en klubbkamrat för att spara sin egen bil till back-SM i Åre nästa vecka. Det är kul att han vill vara med när vi kör på hemmaplan, och han står sig bra i klassen. Han kan vara topp tre, säger Jonas Hovind.
– Det är strid om medaljerna i varje klass, så ingenting är avgjort utan allt kommer att avgöras på lördag, fortsätter han.
Andra hemmaåkare som kommer till start är Håkan Bodin (tvåhjulsdrivet), Erik Eriksson (fyrhjulsdrivet) och Lars Davidsson (appendix k-klassen).
EMK hade kanske hoppats på fler anmälda förare, men konkurrensen av tävlingar i närområdet sätter sina begränsningar.
– Vi kanske hade hoppats på några till. Men de absolut bästa är med, och det är väldigt mycket tävlingar vid just den här tidpunkten, både innan och efter helgen. Därför slåss vi lite om förarna. Och just i Uppland är det inte så vanligt med asfaltstävlingar, så det största antalet startande kommer söderifrån, säger Jonas Hovind.
Tävlingsområdet är detsamma som under påsksprinten 2022. Vägarna runt Annelund.
– Det blir samma bansträckning som förra året, men i år åker man samma sträcka två gånger på samma varv och totalt 6.5 kilometer per varv. Totalt är det tre varv som körs under dagen, så det blir mer rally för publiken den här gången, säger Jonas Hovind.