Bilförändringen i rally-VM: "Svårare att köra"

Rally-VM tar ett steg mot att bli en miljövänligare sport genom att introducera hybridbilar. Första deltävlingen körs i Monte Carlo och där gör även svensken Oliver Solberg debut som fabriksförare.
–Det är ett stort miljötänk och väldigt viktigt såklart, säger Jonas Kruse, expertkommentator hos SVT.

En ny typ av bilar ställs på startlinjen i rally-VM i år. Denna arkivbild visar dock en gammal variant i Argentina.

En ny typ av bilar ställs på startlinjen i rally-VM i år. Denna arkivbild visar dock en gammal variant i Argentina.

Foto: Nicolas Aguilera/AP/TT

Rally2022-01-20 05:43

Hybriddrivna bilar som ska gå på hållbar energi och 100 procent fossilfritt bränsle, det är steget som rally-VM tar för att minska utsläppen och bli en miljövänligare sport.

– Det är ett helt nytt reglemente och en stor förändring, det är en helt ny typ av bil. Det är naturligtvis ett sätt för motorsporten att hänga med i miljöutvecklingen. Det är viktigt för sporten att man går i den här riktningen, säger Jonas Kruse, expertkommentator hos SVT.

Först ut

Det nya reglementet gör att rally-VM blir det första mästerskapet arrangerat av FIA (Internationella Bilsportsförbundet) som övergår till 100 procent fossilfritt bränsle.

– Det är ett stort miljötänk och väldigt viktigt såklart. Men man har ändå hittat en intressant rallybil som är snabb med hybriddrift. Den låter fortfarande mycket, vilket är viktigt för motorsportssupportrar, säger Jonas Kruse.

TT: Hur påverkar detta förarna?

– Det är lite oklart, men det är intressant för man kan utgå från att ingen egentligen vet var man står mot varandra. De gamla bilarna kunde man anpassa mer efter föraren med olika program till exempel. Men nu måste förarna anpassa sig efter den nya tekniken, och den nya bilen är lite svårare att köra, så det krävs lite mer av förarna.

TT: Kommer hybridbilarna att vara snabbare än de förra?

– Vissa partier är den nog snabbare, men i lite mer kurviga partier så är nog de gamla bilarna snabbare. Så jag tror att just nu är de gamla snabbare. Men utvecklingen kommer gå framåt för lagen och om några tävlingar så kanske denna är snabbare.

Framtidslöfte

Första deltävlingen i Monte Carlo drar igång på torsdagen. Oliver Solberg gör sin första tävling som fabriksförare och kör för Hyundai.

– Det är en jättestor grej. Han står för en lysande framtid och för honom och de yngre kan det vara en fördel med en ny bil, de har troligen lättare att anpassa sig till den nya körstilen, säger Jonas Kruse.

Solberg har sedan tidigare varit med i fyra VM-tävlingar i ett så kallat satellitstall. I sin VM-debut slutade han på en sjunde plats, men avslutade säsongen 2021 med en femteplats i Rally Monza.

Fakta: Hybriddrivna bilar

Hybridbilar finns i två varianter. Mildhybrider går inte att ladda via eluttag, den laddas enbart när bilen är i gång, genom bromskraftåtervinning och av motorn vid tomgång. Laddhybrider kan fylla batteriet med el via en laddsladd, och alltså vara fulladdade vid start.

Det flytande drivmedlet i en hybridbil är oftast bensin, som kan vara fossil eller förnybar. Och genom att batteriet stöttar förbränningsmotorn kan avgasutsläppen ändå minskas markant. Eftersom förbränningsmotorn stöttas av batteriet så drar bilen mindre bränsle.


Fakta: Årets VM-rallyn

20-23/1 Monte Carlo, 24-27/2 Svenska rallyt, 21-24/4 Kroatien, 19-22/5 Portugal, 2-5/6 Italien, 23-26/6 Safarirallyt, Kenya, 14-17/7 Estland, 4-7/8 Finland, 18-21/8 Ej fastställt, 8-11/9 Akropolisrallyt, Grekland, 29/9-2/10 Nya Zeeland, 20-23/10 Spanien, 10-13/11 Japan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!