Det var den 15 maj som en ung pojke avled i sviterna av en krasch i samband med träning på Pepparrotsbanan i Enköping. Kort efter olyckan stängdes banan av, både på grund av den förstämning som infann sig i klubben Göta MS och den besiktning som är standard vid svåra olyckor.
Nu är banan åter öppen för träning och tävling.
– Man tar en extra koll på banan vid sådana här tillfällen. Helt enkelt för att se om det finns saker som måste åtgärdas. I det här fallet fanns det inget att anmärka på. Banan är besiktigad för träning och tävling, säger Anja Rauch, ansvarig för det centrala säkerhetsarbetet vid Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet).
Utredningen konstaterar också att det var den mänskliga faktorn som låg bakom olyckan. Några avvikelser eller brister gick inte heller att finna i den utrustning som pojken använde, eller de säkerhetsföreskrifter som rådde vid tillfället.
– Att det blev som det blev var ren otur. Cykeln och utrustningen har gåtts igenom, och det handlar om den mänskliga faktorn i det här fallet. Allt blir en stor chock när sådant här händer, säger Anja Rauch.
Svemo jobbar ständigt med att förbättra säkerheten på samtliga landets banor inom alla grenar.
– Vi vill bli ännu noggrannare med banor och säkerhet. Det sker ett större utbyte mellan de som bygger banor och de som besiktigar sedan fyra år tillbaka, säger Anja Rauch.