Utredning: inga fel på banan

Den tragiska olyckan som krävde en ung pojkes liv på Pepparrotsbanan i Enköping har nu utretts av Svemos säkerhetsgrupp. Utredningen fastslår att det inte finns något att anmärka på banans beskaffenhet i samband med olyckan. "Vill bli ännu noggrannare", säger Anja Rauch.

Förbundets utredning visade att Pepparratsbanans utformning inte hade något med olyckan att göra.

Förbundets utredning visade att Pepparratsbanans utformning inte hade något med olyckan att göra.

Foto: Robin Widing

Motor2019-06-19 11:27

Det var den 15 maj som en ung pojke avled i sviterna av en krasch i samband med träning på Pepparrotsbanan i Enköping. Kort efter olyckan stängdes banan av, både på grund av den förstämning som infann sig i klubben Göta MS och den besiktning som är standard vid svåra olyckor.

Nu är banan åter öppen för träning och tävling.

– Man tar en extra koll på banan vid sådana här tillfällen. Helt enkelt för att se om det finns saker som måste åtgärdas. I det här fallet fanns det inget att anmärka på. Banan är besiktigad för träning och tävling, säger Anja Rauch, ansvarig för det centrala säkerhetsarbetet vid Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet).

Utredningen konstaterar också att det var den mänskliga faktorn som låg bakom olyckan. Några avvikelser eller brister gick inte heller att finna i den utrustning som pojken använde, eller de säkerhetsföreskrifter som rådde vid tillfället.

– Att det blev som det blev var ren otur. Cykeln och utrustningen har gåtts igenom, och det handlar om den mänskliga faktorn i det här fallet. Allt blir en stor chock när sådant här händer, säger Anja Rauch.

Svemo jobbar ständigt med att förbättra säkerheten på samtliga landets banor inom alla grenar.

– Vi vill bli ännu noggrannare med banor och säkerhet. Det sker ett större utbyte mellan de som bygger banor och de som besiktigar sedan fyra år tillbaka, säger Anja Rauch.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!