En minst sagt svår situation beskrivs i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). En hemtjänstkund blev liggande 16 dagar på golvet i sitt hem, utan att personen velat ta emot hjälp.
Den kommunala hemtjänsten försökte övertala personen att ta sig upp från golvet under en längre tid. Också den kommunala hemsjukvården kontaktades och anmälningar gjordes till vårdcentral utan resultat.
Kunden sade nej till att bli upplyft, hjälpt och att få situationen ordnad för sig med flera skador som följd
I anmälan till IVO skriver Enköping kommun att personen hamnade i en situation av "misär". Att kunden låg så länge på golvet och vägrade ta emot hjälp av personalen gjorde att personen fick mjukdelsinfektioner, sår över stora delar av kroppen och en svullen arm.
Orosanmälningar gjordes till vårdcentral två gånger, men därifrån hänvisade till att en anhörig skulle skjutsa personen till en akutmottagning.
Fallet har nu lett till en Lex Sarah-anmälan utifrån det som kallas ett allvarligt missförhållande eller påtaglig risk för allvarligt missförhållande.
Anmälaren beskriver i anmälan utmaningen i situationen med hemtjänstkunden där "man ser att man inte göra mer". Men tillägger "hur gör vi?" om situationen återkommer.
Kommunen har redan innan anmälan tagit initiativ till att upprätta en ny vägledning för personal vid en situation där en hemtjänstkund vägrar vård.