Eleven får inte det stöd den behöver, skolan förstår inte personen eller dennes diagnos. Det uppger anmälaren till Skolinspektionen. Under de senaste tre terminerna har eleven enligt anmälan knappt varit i skolan.
Enköping kommun, som är huvudman för skolan, uppger dock att de utrett elevens stödbehov och tillgodosett rätten till särskilt stöd. De menar också att de beslutat om program för åtgärder för eleven.
Elevens höga frånvaro har de dock inte utrett orsakerna till, utan gått på vårdnadshavarens ord och trott på att det handlar om ångest. Något som eleven har kontakt med en extern aktör för att få hjälp med.
I sitt beslut konstaterar Skolinspektionen att eleven har en hög frånvaro, och att denne inte uppnått kunskapskraven. Det konstateras också att kommunen utrett elevens stödbehov och upprättat åtgärdsplaner. Något som enligt myndigheten saknar är dock detaljer, som vilka särskilda behov eleven har och exakt vad för särskilt stöd denne behöver. Skolinspektionen menar också att skolan inte utrett orsakerna bekom elevens frånvaro tillräckligt mycket.
Kommunen måste nu årgärda situationen och snabbt utreda elevens behov av särskilt stöd, ett nytt åtgärdsprogram måste också utarbetas. I programmet ska det framgå vilka behov av särskilt stöd som eleven har, vilka åtgärder som måste sättas och när åtgärderna ska följas upp och utvärderas, samt av vem.