Vid 8.30-tiden på fredagen rapporterade UL att totalt 67 gula regionbussar och 17 Mälartåg ställts in under fredagsmorgonen. Antalet är ovanligt många, enligt UL:s presschef Maria Hasselgren. Hon hänvisar till företaget Keolis, som kör bussarna åt UL, men beklagar samtidigt situationen.
– Det är ett allvarligt läge som drabbar resenärerna. Vi ligger på de företag vi har upphandlade och vill ha en lösning. Det måste finnas en stabilitet och förutsägbarhet för när bussarna och tågen ska gå, säger hon.
Har UL inte alls något ansvar för detta?
– Vi har ju ett ansvar på det sätt att vi upphandlar företag. Men det är deras ansvar att se till att bussarna och tågen går.
Hur ska folk nu ta sig till skola och jobb?
– Bor man så att man kan använda cykel eller gå är det ju bra. Annars hänvisar vi till taxi eller bil.
Är det din rekommendation?
– Alltså, vi vill ju alltid att folk ska kunna åka kollektivt och miljövänligt.
De som inte har möjlighet att cykla eller boka taxi nu, vad säger du till dem?
– Vi beklagar. Vi förstår den ilska och frustration som det här innebär. Det är inte en jämlik situation och det är absolut inte bra.
Under sommaren har situationen med inställda avgångar eskalerat, enligt Maria Hasselgren. Till en början förklarades det med att förare och tågvärdar hade semester. Men att det fortsätter även efter semesterperioden beskriver presschefen som oroande.
– Vi ligger på företagen, det har vi gjort hela perioden med inställda turer. Vi har en dialog med dem hela tiden för att detta inte ska hända.
Orsaken till fredagens inställda avgångar är personalbrist, enligt Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis.
– Semestern har påverkat. Samtidigt handlar det om cirka 70 av 2300 avgångar som vi kör för UL idag, och det är värt att ha i åtanke. Men det är klart att det påverkar resenärer och det har jag full förståelse för.
Den här veckan har det överlag varit extra mycket inställda avgångar eftersom UL gått över till hösttidtabellen, vilket innebär ytterligare cirka 400 avgångar. Enligt Ann-Sofie Myrén får resenärer räkna med inställda avgångar till åtminstone september, när semesterperioden är slut.
– Vi ser att det blir bättre framöver. Jag vet också att man går ut med rekryteringar inom kort.
Går det inte att lägga semesterschemat så att det finns tillräckligt med personal?
– Det kan jag tyvärr inte svara på. Men förarna måste ha sin semester.
Flera läsare har hört av sig till UNT och, utöver att bussarna överhuvudtaget inte går, varit upprörda över att information om inställda avgångar meddelas för sent.
– Vi försöker hela tiden få in personal, och på så sätt löser vi vissa avgångar. Vi tittar nu på hur vi kan fortsätta med det men ändå meddela resenärerna i tid.
Keolis började köra regionbusstrafiken i Uppsala län så sent som i juni i år.
Med tanke på att ni har varit verksamma så pass kort tid och det redan strular – tror du att ni har allmänhetens förtroende?
– Ja, det tror jag. Vi och UL jobbar hårt tillsammans för att lösa det här, och det kommer vi att lyckas med.
Vad gäller tågen, har UNT flera gånger under sommaren uppmärksammat försenade och inställda Målartåg som ställt till det för pendlarna. Nära var tionde Målartåg mellan Uppsala och Gävle ställdes exempelvis in i sommar. Det är MTR Mälartåg som trafikerar sträckan efter att ha tagit över efter Upptåget 12 juni.