Halvledare är ett material som leder ström och finns i en mängd produkter. Nu är det brist på dem – vilket påverkar fordonsindustrin.
– Det är en brist på nya bilar. Det vi märker är att leveranstiderna på nya bilar blir mycket längre. Det beror inte bara på halvledarbristen som är en del, en annan är att det är brist på containrar som används för frakt samt covidutbrott bland hamnarbetare, säger Niklas Höglund, försäljningschef vid Toyota Uppsala.
Mellan januari och juni 2019 registrerades 3 882 bilar i länet, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Under pandemin sjönk den siffran dramatiskt. I år är siffran från januari till juni 3 976 nya bilar.
– Orderingången på nya bilar är bättre än någonsin, det innebär att vi bygger en stor orderbank inför nästa år, säger Höglund.
Halvledare och containrar är inte det enda det är brist på, utan även begagnade bilar. Det märks på Nyarebil i Uppsala där man säljer begagnade bilar.
– Det tråkiga är att det är kunderna som får betala, det är hiskeliga priser på begagnat.
Exakt prisökning är svår att uppskatta, berättar Kronborg.
– Man kan få mer betalt för en begagnad bil i dag än när man köpte den för två år sedan, säger han.
Niklas Höglund berättar att bilbristen inte var oväntad.
– Jag var nog mer orolig förut. Kunderna har varit väldigt förstående, och de flesta är vana vid att det är leveranstid på nya bilar, säger han.