UL förstärker med extrabussar för att undvika trängsel

Ungefär 250 avgångar i veckan rapporteras vara fulla enligt UL. För att minska problemen har man hyrt in bussar från andra regioner.

Johan Wadman, trafikdirektör, säger att både bussförarna och passagerarna har ett ansvar att avstånden hålls i kollektivtrafiken.

Johan Wadman, trafikdirektör, säger att både bussförarna och passagerarna har ett ansvar att avstånden hålls i kollektivtrafiken.

Foto: UNT arkiv

Uppsala län2020-10-08 15:00

Budskapet är fortfarande att man i möjligaste mån ska undvika att åka med kollektivtrafiken, särskilt i rusningstrafik.

– Vi försöker göra det möjligt att resa utan att det blir trångt, men uppstår det trängsel uppmanar vi resenärerna att ta ansvar, säger Johan Wadman, trafikdirektör vid Region Uppsala.

För att ytterligare inskärpa budskapet hos resenärerna ska man dra i gång en kampanj under temat "Minska spridningen genom att öka spridningen". Man vill att resenärerna ska sprida ut sig både över tid och i bussarna.

Flera som hört av sig säger dock att det är svårt att ta det ansvaret om chauffören släpper på för många. Det kommer rapporter om bussavgångar i regionbusstrafiken där det varit stående passagerare i gången.

Hur ska resenärerna ta det ansvaret? Har bussföraren ansvar för att inte släppa på fler?

– Förarna har ett ansvar för att det inte ska bli för fullt. Det är en bedömningsfråga men det handlar om att det ungefär ska vara halvfullt. Då ska man rapportera in det till trafikledningen som ska sätta in extrabussar, säger Johan Wadman.

Det kan ju vara gott om plats när man stiger på, men sen bli fullsatt. Hur ska man ta ansvar då?

– Det är en jättesvår balansgång. Det vi också har sagt är att förarna inte ska lämna kvar skolelever vid hållplatsen. Därför tillåter vi en högre trängsel när det handlar om skolelever. För att vi ska sätta in extra turer måste vi också analysera det över tid så att vi ser ett mönster, säger Johan Wadman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!