I Uppsala län finns det tre prioriterade vägsatsningar som ännu inte kunnat genomföras. Det är väg 72 mellan Uppsala och Heby, väg 55 söder om Enköping samt väg 282 mellan Uppsala och Almunge.
Dessutom är korsningen vid Flogsta, där 55:an kommer in i Uppsala, ett problem. I det fallet behöver hela 55:ans sträcka genom Uppsala behandlas som en helhet, enligt Cecilia Carlqvist på Region Uppsala.
– Man kan inte lösa problemen bara genom att bygga om en korsning. 55:an är viktig för busstrafiken från Enköping och Västerås. Framkomligheten är prioriterad, säger Cecilia Carlqvist.
Trafikverkets utredning av sträckan kan inledas tidigast 2022. Därefter kan kommunen och regionen börja diskutera hur man ska gå vidare.
Fortsättningen av väg 55 söderut från Enköping är också i behov av upprustning. Här pågår en utredning av vilka åtgärder som är samhällsekonomiskt motiverade.
– Det är viktigt att se vad som händer både om man gör 80-standard och 100-standard och vad de olika alternativen kostar, säger Cecilia Carlqvist.
Hjulstabron över Mälaren är dock en fråga för regeringen i den nationella planen. Här finns ett förslag på en ny bro så att större fartyg kan passera genom Mälaren mot Västerås och Köping. Men finansieringen är inte klar. För vägtrafiken kommer den nya bron att vara av samma standard som den gamla med två körfält och en maximal hastighet på 60 kilometer per timme.