Färre laddbara bilar i Enköping: "Hack i kurvan"

Elbilar och laddhybrider utgjorde under första kvartalet en lägre andel av alla nyregistreringar än kvartalet innan i Enköpings kommun. Det var första gången på sex kvartal som andelen minskade.

Andelen laddbara bilar sjönk i Enköping senaste kvartalet när det gäller nybilsregistreringar.

Andelen laddbara bilar sjönk i Enköping senaste kvartalet när det gäller nybilsregistreringar.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Trafik2022-04-06 15:00

Under första kvartalet 2022 var 49 procent av alla nyregistrerade personbilar i Enköping laddbara (sammanlagt registrerades 226 nya bilar) visar en granskning gjord av nyhetsbyrån Newworthy. Av dessa laddbara fordon var 53 procent så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor. Resterande var rena elbilar.

Fossildrivna bilar utgjorde 50 procent av nyregistreringarna (då räknas även elhybrider som fossilbilar).

Under 2021 sågs en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Men under första kvartalet stannade den här trenden av. Andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar minskade.

Så även i Enköping. Jämfört med kvartalet innan var en mindre andel av alla nyregistrerade bilar laddbara (−2 procentenheter).

Att andelen laddbara bilar minskade något i riket som helhet jämfört med föregående kvartal ska, enligt Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden), inte ses som något långsiktigt trendbrott, utan snarare ett hack i kurvan.

– Det är inte längre efterfrågan som styr försäljningen, utan tillgång på komponenter. Det har det tidigare varit brist på ett antal komponenter, och Ukrainakriget har gjort den bristen ännu mer akut, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Under slutet av fjolåret registrerades färre nya bensin- och dieselbilar än på över femton år i landet som helhet. Framför allt dieselbilarna har minskat kraftigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!