Julia motiverar sina elever med färg och form

Julia Tillenius är läraren som kombinerar pyssel med undervisning. Hon älskar att dekorera sitt klassrum med elevernas skapelser. På sociala medier engagerar hon en stor följarskara med inspirerande inlägg om att jobba som lärare.

Julia Tillenius jobbar mycket med det visuella där rutor, prickar och färgerna orange, ljusbrunt och vitt står i centrum.

Julia Tillenius jobbar mycket med det visuella där rutor, prickar och färgerna orange, ljusbrunt och vitt står i centrum.

Foto: Amanda Anell

Skola2025-01-06 05:00

När dörren till Lillkyrkaskolans fjärdeklassare öppnas möts man av ett myller av teckningar och figurer i regnbågens alla färger. Här har klassföreståndaren Julia Tillenius, 31, och hennes elever skapat en hemtrevlig miljö där lärande och skapande går hand i hand.

– Jag tror på att göra en inbjudande miljö som påminner lite om hemma. Det ska kännas tryggt och varmt. Man ska känna att man vill vara här, säger Julia Tillenius.

Hon berättar att inom skolväsendet är det kontroversiellt att dekorera ett klassrum för mycket eftersom dekorationerna kan störa undervisningen och skapa oro i klassen. Detta är något Julia inte håller med om. Hon menar att dekorationer som eleverna har varit delaktiga i att skapa motiverar dem till att jobba flitigare i skolan. 

– Jag vill att de ska känna att de är stolta över det som dem skapat, ”titta det där är min text på väggen”. Det kan bli en motivering när man kanske sitter och tycker att någonting annat är svårt.

Julia Tillenius är väldigt noga med att allt pyssel som görs ska kunna kopplas till undervisningen. Det ska alltid finnas ett syfte med vad som skapas. Pysslandet ska både engagera och motivera klassen. 

undefined
Julia Tillenius jobbar mycket med det visuella där rutor, prickar och färgerna orange, ljusbrunt och vitt står i centrum.
undefined
Några av elevernas många projekt som de har jobbat med under terminens gång som nu pryder väggarna.
undefined
Julia Tillenius jobbar med så kallade lässnören där varje elev har ett eget snöre som de får dekorera med pärlor varje gång de har genomfört sin läsläxa.
undefined
Ellie Karlsson, Jolina Jowilin och Tilia Solblad gillar alla att pyssla och menar att de lär sig bättre när de får vara kreativa. Här står de framför klassens FN-projekt om de 17 globala målen.
undefined
Julia Tillenius är grundskoleläraren som älskar att skapa och motiverar sina elever genom att kombinera undervisning och pyssel för att dekorera klassrummet.
undefined
Här jobbar en av grupperna med sitt vikingaprojekt, denna grupp fokuserar på vikingarnas klädsel.
undefined
Lillkyrkaskolan är en liten skola med 147 elever, varav 17 elever tillhör Julia Tillenius klass.

Medan EP pratar med läraren sitter eleverna i grupper och jobbar med sina projekt om vikingatiden. De bygger världar, skapar planscher och målar. Det är en lugn och arbetsam miljö i klassrummet. Flera av eleverna visar upp sina projekt och berättar glatt om hur mycket de älskar att pyssla.

– Jag lär mig bäst av att vara kreativ och skapa något. Så jag har lärt mig jättemycket av det här. Nu är det mycket om vikingatiden och det är väldigt roligt, säger Jolina Jowilin, 10, och kompisarna Tilia Solblad och Ellie Karlsson håller med.

Runtom i Julias klassrum hänger dekorationer på väggarna i olika färger och former. Vid ett bord sitter ett gäng som målar på små lerfigurer. De berättar om sitt vikingaprojekt med intensitet och sen visar de upp sina favoritdekorationer som de har jobbat med hela terminen – lässnörena. 

– De får en pärla på sitt snöre för varje gång de lämnar in läsläxan. Så det är som en liten morot. De tycker det är jättekul och jag tycker att det är ett bra sätt för dem att se sin utveckling och för dem att känna en stolthet i det hela, säger Julia Tillenius, som själv kom på idén med lässnören.

Det är snart jul och det märks i klassrummet. Det är tomtar, granar och julglitter lite överallt. Eleverna har fått göra juldekorationerna och mest ivriga är de att visa upp den ståtliga pappersljusstaken. Den sitter uppklistrad på klassrummets stora fönster ut mot den snötäckta skolgården.

På sidan om sitt jobb som lärare driver Julia Tillenius även en TikTok-kanal och Instagramsida.

– Syftet med mina sociala medier är att tipsa andra lärare hur man kan arbeta och dela erfarenheter men också inspirera andra till att bli lärare.

Själv drömde hon om att bli lärare redan som sjuåring, en dröm som gått i uppfyllelse sedan fyra år tillbaka. Hon berättar om hur hon älskar sitt jobb och att det ibland målas upp en negativ bild av läraryrket. Men Julia Tillenius anser att läraryrket är så mycket mer.

– Det finns ett guldglitter som man ser i barnens ögon när de lär sig någonting nytt och att fler inte får uppleva det, ja, jag är ledsen för deras skull.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!