Det var nervöst i Fyrishov innan vinnaren skulle utses.
Ett års arbete med elever och deras skolföretag skulle jämföras, bedömas och prisas.
Och så kom beskedet – vinnare: Westerlundska Gymnasiet.
– Då bubblade det lite inom en, säger Kerstin Hansson, lärare som håller i trådarna för skolans UF-utbildning.
UF står för Ung Företagsamhet. I år har 220 elever på gymnasiet engagerat sig. De har sammanlagt drivit 48 företag.
På flera linjer är det obligatoriskt, för andra är det frivilligt.
– Vi ser att fler och fler vill vara med och starta UF-företag, säger Kerstin Hansson.
Vad betyder priset?
– Det visar att vi är på rätt väg.
Hur känns det att få priset?
– Fantastiskt bra. Vi har jobbat tillsammans med detta, därför känns det så roligt.
Kerstin Hansson har varit med om att vinna förut.
– Senast var 2020, berättar hon.
Så många elever, så många olika företag – hur får ni ihop det?
– Det är som att lägga ett pussel, men nyckeln är ett väldigt fint samarbete med det lokala näringslivet.
Ofta finns tidigare UF-företagare bland dem som de nya UF-eleverna kan få stöttning av.
– Många går vidare och startar eget eller finns på ledande platser i företag, kanske inte direkt efter skolan, men efter fem-sex år.
Ser du några trender bland UF-företagarna?
– Ja, det blir fler och fler nischade företag, elever som vill vara med och lösa en större fråga, inte bara ha företaget för pengarna. Ekonomisk och social hållbarhet blir alltmer viktigt för dem.