Det var i mars som Simon Suontausta, tidigare Uppsalabo, valde att grunda Prylify.se tillsammans med kompisen Simon Orrgard. Butiken, som är en helt nätbaserad, säljer så kallade smarta saker och prylar till ett lågt pris.
I april lanserade de sin sajt – och redan i juli var de uppe i en månadsomsättning på en miljon kronor.
– Den här takten var jag inte beredd på. Jag vet att det är möjligt att nå en omsättning på ett par miljoner med en e-handel under det första året, men det här trodde jag inte, säger 29-årige Simon Suontausta som tidigare grundat e-handelsföretaget Nordicbox och varit med i starten av Teknikdelar.se.
Den svenska e-handeln har generellt haft en stark tillväxt i år. Enligt organisationen Svensk digital handel ökade den med 45 procent i juli jämfört med samma månad förra året.
– Coronaviruset har helt klart påverkat och att fler har shoppat online, fortsätter Suontausta.
Fram tills nu har Prylify haft sin bas i kollegan Simon Orrgards hus i Örebro, där vardagsrummet fungerat som kontor och lager. Simon Suontausta har den senaste tiden skött marknadsföringen och kundtjänst från hemmet i Örsundsbro.
– Det har varit kaos med grejer överallt och långa arbetsdagar, säger Simon Suontausta.
I oktober kommer företaget att expandera och etablera sig i Västerås med ett nytt lager och kontor, vilket kommer möjliggöra fortsatt tillväxt.
– Vi siktar på att omsätta omkring 20–25 miljoner kronor nästa år, säger han.