Nytt försök att få till privat kommunhus – hemligt krav

I vintras gav Enköpings kommun upp upphandlingen av ett nytt kommunhus. För få privata aktörer var intresserade av att lägga bud. Nu gör man ett nytt försök att hitta ett kommunhus med plats för 450 medarbetare. Centralt.

Gamla kommunhuset håller på att rivas. Nu vill politikerna ha ett nytt, centralt kommunhus.

Gamla kommunhuset håller på att rivas. Nu vill politikerna ha ett nytt, centralt kommunhus.

Foto: Anette Östlund

Nytt kommunhus2022-06-27 06:00

Under en månad, mellan 4 februari och 4 mars 2022, gick kommunen ut och sökte en privat fastighetsägare, fastighetsförvaltare eller fastighetsbolag med lämplig lokal i centrala Enköping som skulle kunna tänka sig att hyra ut en byggnad som skulle fungera som ett nytt kommunhus.

Resultat? För få intressenter anmälde sitt intresse. Hur många var det, totalt? Det har inte kommunen velat berätta.

– Men vi har gjort bedömningen att det var för få för att gå vidare, sade fastighetsstrategen Charlotte Bergdahl till EP när upphandlingen avbröts i mars.

Enligt vad EP erfar så var kraven i upphandlingen för svåra att uppfylla. Krav som kommunalrådet Peter Book (M) inte vill berätta om.

– Exakt vad upphandlingen innefattar vill jag inte diskutera, det omfattas av avtalssekretess, hävdar Book.

Men enligt uppgifter till EP så handlar det om att en eventuell fastighet som kommunen ska hyra ska vara väldigt centralt belägen, och att man nu i den här upphandlingsomgången har lättat något på exakt hur centralt fastigheten måste ligga.

När EP var på plats under kommunstyrelsens sammanträde fattades beslut om att punkten skulle behandlas just som ett sekretessärende, och EP fick då lämna rummet. Inte heller oppositionsrådet och kommunalrådet Jesper Englundh (S) fick delta på distans.

– Teams är inte att betrakta som säkert ur it-synpunkt, upplyste kommunalrådet Peter Book (M) mötet.

Lite har dock läckt ut vad kommunen behöver av en lokal som ska inrymma ett nytt kommunhus i Enköping.

Tanken är att det nya kommunhuset ska ha plats för cirka 450 medarbetare inom ledning och administration. Lokalerna ska utformas för ett så kallat aktivitetsbaserat arbetssätt, vilket betyder att miljöerna är olika för att bäst passa den arbetsuppgift som medarbetaren har för stunden och ska underlätta för medarbetarna att arbeta mer på distans.

– En ny administrativ kommunal arbetsplats måste ha lokaler som är rätt anpassade och som främjar stora möjligheter att samarbeta. Vi behöver planera för att inte ha lokaler som står tomma när vi går över till nya arbetssätt som också innebär mer arbete på distans, sade Peter Book (M) inför den förra upphandlingen.

När den nya upphandlingen kommer ut på marknaden kan inte Peter Book (M) svara EP på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!