Starkare marknadsföring för fler jobb i Enköping

Hur ska Enköping bli en attraktiv kommun för företagare så att fler jobb skapas? Branschorganisationen Företagarna och kommunen delar samma bild: Fördelarna med Enköping måste marknadsföras hårdare.

Pernilla Aronson Jensen, ledamot i branschorganisationen Företagarna Enköping.

Pernilla Aronson Jensen, ledamot i branschorganisationen Företagarna Enköping.

Foto: Jakob Wesslund

Näringsliv2023-12-14 05:00

– Närheten är vår styrka i Enköping. Det är nära till både jobb och skolor vilket gör att vi kan erbjuda en helt annan livskvalité än i storstaden. Det är en fördel som både kommunen och företagen behöver marknadsföra ännu mer, säger Pernilla Aronsson Jensen, ledamot i Företagarna Enköping.

Hon lyfter även tillgång på bostäder oavsett inkomst, stabila trafikförbindelser och ett attraktivt centrum som de viktigaste faktorerna för att locka fler företag och arbetskraft till staden. 

– Om du kommer till en mindre stad och ser att det inte händer något i centrum så blir du nog inte jättesugen på att flytta hit för att jobba. Här i Enköping tror jag att många tänker så kring stattgropen och torget. Det är något som vi alla tillsammans i Enköping behöver ändra på, säger Pernilla Aronsson Jensen.

Under det senaste året har näringslivet och kommunen närmat sig varandra för ett tätare samarbete. I vintras skapades en kompetensgrupp där representanter från båda sidor samarbetar kring kompetensförsörjning, något som bland annat i höstas resulterade i en rekryteringsmässa med fokus på att locka kompetens inom en rad branscher till Enköping. 

Kompetensgruppen undersöker också hur kommunen och företag kan ta fram en gemensam strategi och marknadsföra Enköping utåt.

– Vi har ett väldigt brett näringsliv i Enköping med arbetsgivare inom många olika branscher och vi behöver hjälpas åt att tillsammans synliggöra de jobb som finns här. Samtidigt flyttar man inte hit bara för ett arbete så vi måste visa upp allt som är bra med vår kommun, till exempel närheten till naturen, skolor och jobb, säger kommunens näringslivschef Anna Holmström.

Även Företagarna Enköping har märkt av att kommunikationen med kommunen blivit mer stabil de senaste åren, vilket har haft en positiv inverkan på det lokala företagsklimatet.

– Jämfört med tidigare finns det en mer positiv bild av samverkan mellan kommunen och näringslivet. Det gör att det känns tryggt för många att etablera sig och starta verksamhet i Enköping, säger Pernilla Aronsson Jensen.

Och de jobb som skapas på plats i kommunen är oerhört viktiga, näringslivet står för cirka 3,4 miljarder av kommunens skatteintäkter. Samtidigt finns det gott om människor som bor i Enköping men som jobbar på annat håll. Varje dag pendlar ungefär 5000 personer in till Enköping för att jobba medan nästan 8000 personer pendlar ut för att arbeta i andra städer. 

Närheten till flera stora arbetsmarknader är en av Enköpings absolut största fördelar som gör att fler flyttar hit men det är samtidigt ett dilemma för de företag i kommunen som konkurrerar om kompetenser på en redan tuff marknad. 

Anna Holmström tror dock att Enköping har goda förutsättningar konkurrera om kompetenserna och få dem att jobba, inte bara bo, i Enköping. 

– Kan vi lägga de här pusselbitarna och marknadsföra de jobbmöjligheter som finns i kommunen bättre tror jag att vi kan få fler att inte ta tåget härifrån, säger hon. 

Vad tänker du om synpunkterna om att Enköpings centrum behöver bli mer levande för att fler ska vilja jobba här?

– Jag tror att det är en utmaning som många städer idag ställs inför. Hur ska våra stadskärnor se ut när samhället förändras? Det är klart att vi vill ha ett attraktivt centrum men det kommer inte se ut som det gjort förut, det är en av kommunens största frågor som vi jobbar aktivt med.    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!