Det var på måndagsförmiddagen som en helikopter kraschade på Långtora flygfält, 1,5 mil norr om Enköping.
De två männen i besättningen fördes till Akademiska sjukhuset. Båda var talbara och kunde snabbt höras av polisen på sjukhuset.
Helikopterbesättningen inspekterade kraftledningar på uppdrag av Vattenfall. Helikoptern hade tillfälligt landat i Långtora för att tanka och sedan flyga vidare. Direkt vid starten inträffade olyckan.
Stefan Carneros, haveriutredare på Statens haverikommission, var tillsammans med sin kollega Tony Arvidsson på plats i Långtora under måndagseftermiddagen efter olyckan. Där och då inleddes haveriutredningen. Vittnen på flygfältet intervjuades.
– Vi har dokumenterat platsen som den såg ut när vi kom fram dit. Vi har fotograferat området. Vi har fotograferat märkena på marken, hur reglagen stod och det man kan se utifrån helikoptern. Det handlar om att göra en första optisk koll över hur vraket ligger och omständigheterna, berättar Stefan Carneros.
– Under natten transporterade vi sedan helikoptern till vår undersökningslokal för att kunna göra mer djupgående tekniska undersökningar på den, säger Stefan Carneros.
I det ögonblick EP talar med Stefan Carneros är han på väg för att intervjua helikopterns besättning. Eftersom de två besättningsmännen hade förts till sjukhus när haverikommissionen anlände till Långtora fanns det ingen möjlighet att intervjua dem dag ett.
– Nu har vi fått tillgång till dem och de kommer vi att intervjua nu under dagen om vad som har hänt.
Han säger att han inte kommer att lämna ut några detaljer från intervjuerna med besättningen under utredningens gång.
– Det som sägs är en förtroendegrej och det stannar mellan oss och våra intervjupersoner.
Den svenska haverikommissionen underrättar den amerikanska tillverkaren av helikoptern, motortillverkaren och den amerikanska haverikommissionen om olyckan.
– Det kan vara så att vi behöver expertis utöver våra egna labbresurser och då kan vi ibland vända oss till tillverkaren och de kan också vara intresserade av att delta i en teknisk undersökning. Vi får se hur det utvecklar sig, säger Stefan Carneros.
Johan Nikolaou, också haveriutredare på Statens haverikommission, berättar att utredningar av det här slaget kan ta omkring ett år att slutföra innan haverirapporten publiceras.
– Våra tre punkter som vi utgår från är vad var det som hände, varför hände det och vad kan vi göra för att det inte ska hända igen, förklarar Johan Nikolaou.