Par i glas på Konsthallen

Konstföreningen fyller 75 år och inleder jubileumshösten med konstnärsparet Karin Westman och Håkan Blomqvist. De ger en tillbaka blick på sitt färgstarka glasskapande under ett par decennier.

Målad? Nej. den färgstarka fågeln är inte målad. Karin och Håkan färgsätter sitt glas med glaspulver i olika färger . ”Ett pyssligt och omständigt arbete”, säger de.

Målad? Nej. den färgstarka fågeln är inte målad. Karin och Håkan färgsätter sitt glas med glaspulver i olika färger . ”Ett pyssligt och omständigt arbete”, säger de.

Foto: Anette Östlund

Konstutställning2018-08-31 08:00

Det var 1999 det började. Fram till dess hade Karin arbetat med textil, hon är utbildad vid Textillärarutbildningen i Uppsala, och Håkan med trä och glas. De hade träffats 1979 och var aktiva konsthantverkare i Uppsala som var med om att bilda konsthantverkskollektivet Öster om ån 1980.

1986 flyttade de till ett stort hus i Högboda, en liten by i Värmland,. Efter ett tiotal år började inspirationen att tryta och de la trä och textil åt sidan och började arbeta med glas som konstuttryck.

– Det kändes lustfullt och roligt och vi kom på att det passade oss bra att arbeta tillsammans. Sedan dess står vi båda för allt vi gör.

Karriären fick en kickstart efter bara några år, när Maud Edgren Schori (hustru till dåvarande FN-ambassadören Pierre Schori) klev in i ateljén och köpte en födelsedagspresent till maken. Det ledde till en inbjudan till FN:s residensgalleri i New York, där de fick bo i FN-ambassadörens residensbostad. Under den tiden lärde de känna den excentriske konstnären Jeff Coons.

– Utställningen blev kvar i hela två år.

Utställningen ledde till fler utställningar i Chicago, Seattle, Tokyo, Europa och Sverige. Det rörde sig om ett tiotal utställningar per år.

I Konsthallen får vi se ett urval av de senaste decenniernas skulpturala verksamhet i en retrospektiv utställning. Vi får möta de tre tekniker de främst arbetar med. I första rummet finns exempel på tekniken ”Förlorad form” (Lost wax), där man arbetar med vax, gips och glas. Exempel på tekniken är skulpturen ”Räddad”, där två händer möts och berättar om immigration och båtarna i Medelhavet.

Fusing-tekniken hittar man bland annat hos ett gäng färgskimrande stamfåglar. Mycket intressant är tekniken ugnsgjutet glas skapade i sandformar. En gammal teknik de vidareutvecklat under de gångna åren och som få arbetar med och som får en samlad presentation i ett av rummen.

Karin och Håkans utställning ger ett färgstarkt intryck. Men hur är det, målar de glaset? Nej, blir svaret. "Vi färgsätter med glaspulver, vilket måste göras med stor precision och med ansiktsmask eftersom pulvret är fint som mjöl, svarar de.

Utställningen öppnar på lördagen, samtidigt som Trädgårdsdagen arrangeras i Enköping. Besökarna kommer att mötas av en blomstervägg i glas med titeln ”Var tog alla bin vägen”. Den 13 september visas film på hur Karin och Håkan arbetar med glas.

Utställningen

Konsthallen 1-23 september: Glas. Karin Westman & Håkan Blomqvist .

Bosatt i Uppsala sedan 2012, sommartid Högboda Värmland.

Ateljéer: Uppsala Ekeby samt Högboda.

Teknik: Skulptural glaskonst i fusing, Lost wax, ugnsgjutet glas gjorda i sandformar.

Utbildning: Karin 1980 - 85 Textillärarutbildning. Håkan 2003 Pilchuck Glass School, Seattle, USA.

Utställningar: USA, Japan, Europa, Sverige.

Offentlig utsmyckning: 2018 Kil (med flera).

Workshops: Holland 2018, Danmark 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om