Här visas fotografen John Alinders många okända sidor

Fotografen John Alinders bilder visas i Altuna bygdegård. "Han hade många okända sidor" säger släktingen Per Johansson.

John Alinder hade ett speciellt sätt att fotografera på som gjort avtryck i den internationella fotovärlden. Här står släktingen Per Johansson med ett av sina egna fotografier intill en storbild på Alinder själv.

John Alinder hade ett speciellt sätt att fotografera på som gjort avtryck i den internationella fotovärlden. Här står släktingen Per Johansson med ett av sina egna fotografier intill en storbild på Alinder själv.

Foto: Tilde Karlsson

Konstutställning2022-07-07 12:00

John Alinders fotoutställning "Lövskugga" finns nu att besöka i Altuna bygdegård hela juli månad. Han föddes 1878 i Sävasta där han växte upp och bodde hela livet till sin död 1957. Alinder förväntades egentligen att ta över familjens gård men valde att vända sig till fotografyrket i stället. Per Johansson är Alinders systerbarnbarn och har under åren intresserat sig mer och mer för fotografens liv. Och insett att de liknar varandra på många sätt.

– Vi har många gemensamma intressen, säger Per.

Förutom att fotografera var han också trädgårds- och biodlare precis som Per är i dag. Alinder höll ett kafé i sin trädgård på lördagarna och hade även en dansbana i trädgården som lokalborna gärna besökte - men fotografen valde att lägga ner den efter en tid.

– Folk började röka cigaretter mycket mer under den här tiden och det tyckte inte John om, så han lade ner dansbanan, säger han.

undefined
Utställningen "Lövskugga" har främst fokus på porträttbilder av olika människor runt om i området.

Som fotograf hade Alinder en stark identitet som han i sin tur kunde förmedla till personerna framför kameran. Per menar att människorna kände trygghet och förtrolighet till fotografen.

– Han hade en förtrogenhet och fångade känslor. Det syns i bilderna som jag tycker förmedlar livsglädje, säger han.

Alinder använde sig av glasplåtskameror under sin aktiva tid som fotograf. De färdiga fotografierna framkallades sedan i ett speciellt rum och de färdiga glasplåtarna lades i solen för att kopiera på papper. Ljuset från solen kunde då göra att bilden kom fram på pappret. Alinder jobbade mycket med gråskala och skärpan i bilderna, menar Per. Kameran han använde sig av hade även en slutartid på tre sekunder.

– Det var svårt att få barn att sitta stilla i tre sekunder och det syns på vissa bilder att det inte alltid lyckades, säger han.

undefined
Alinders humor kan synas genom vissa av hans fotografier - till exempel bilden på hunden med glasögon.

Per berättar att Alinder var en social person och hade god kontakt med människor i bygden. Förutom det hade han också humor - och gillade att ibland porträttera bilder på ett roligt sätt. Bland bilderna på utställningen finns en bild på en hund med glasögon.

– Den här med hunden är väldigt rolig, han hade humor, säger Per och skrattar.

Alinder hade en cykel som han ska ha använt för att ta sig runt i bygden och utföra sina uppdrag. Det var även det främsta färdmedlet på den här tiden då många inte ägde en bil.

– Det var en statussymbol att ha en cykel på den här tiden, säger Per Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!