Under hela mars månad har 1,6 & 2,6 miljonersklubben kampanjat på olika platser runt om i landet. Syftet är att sprida kunskap om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar och att samla in pengar till forskning eftersom man menar att kunskapen om kvinnohjärtat inte är tillräcklig, varken inom forskningen eller bland allmänheten.
" Kvinnor med symtom på hjärtinfarkt får fortfarande vänta längre på behandling än män.Hjärt-kärlsjukdomar har blivit en folksjukdom som idag är en vanligare dödsorsak än bröstcancer bland kvinnor", skriver man i ett pressmeddelande.
Varvat med underhållning under kvällen kommer medicinska experter att föreläsa. Även lokala företagare kommer att prata, bland annat om mat, träning och glädje i livet.
– Allt hör ihop och det handlar om att få en balans i tillvaron, säger en av dem, Stella Rosenqvist, sorgterapeut.
De övriga lokala företagarna är Ulrika Beijer, dietist, Jenny Säfström, Magasinet, och Anna-Carin Villén, Zumbafitness.