VÀrlden Àr fylld av fotboll, bikinibrudar och öl. Nej, den innehÄller bara klimatÄngest, trÀdgÄrdstips och tv-serier. Eller nej, vÀrlden Àr sÄklart uteslutande aktier, trÀningsrÄd och lyxresor.
Fel.
VĂ€rlden och vardagen Ă€r allt ovanstĂ„ende och inget av det â beroende pĂ„ vem du Ă€r och i vilken filterbubbla du hamnat. En informations- och Ă„siktsmĂ€ssig bubbla Ă€r ingen ny företeelse, men fenomenet har accelererat tack vara digitaliseringen och sociala medier.
Vid Ärsskiftet avslutades projektet Algoritmer och kÀllkritik, finansierat av statliga VetenskapsrÄdet, som syftade till att "utforska samhÀllets förÀndrade infrastruktur för information, kunskap och nyheter och vad det betyder för kÀllkritik".
Jutta Haider, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i BorĂ„s och Olof Sundin, Ă€ven han professor i biblioteks- och informationsvetenskap, vid Lunds universitet, var bĂ„da knutna till projektet. I april kommer de ut med boken "Paradoxes of media and information literacy â the crisis of information".
Olof Sundin beskriver en filterbubbla som "innehÄll som enbart stryker medhÄrs":
ââDet Ă€r material som man tenderar att hĂ„lla med om. SĂ€rskilt nĂ€r det kommer till nyhetsrapportering och politik.
Redan lÀnge sedan
Sundin betonar att det underliggande fenomenet inte Àr nÄgot nytt.
ââDet finns en likhet i hur mĂ„nga förr lĂ€ste en av tvĂ„ tidningar i en kommun, en med vĂ€nsterprofil eller en med högerprofil. Nu beror utbudet pĂ„ den digitala plattformen, men det tenderar att vara sĂ„ att man följer de som man hĂ„ller med. Alla typer av interaktioner förstĂ€rker likriktningen pĂ„ det vi möter, sĂ€ger han.
2016 listade SprĂ„krĂ„det filterbubbla som ett av Ă„rets nyord. Sedan 2021 ingĂ„r det i Svensk ordbok, utgiven av Svenska Akademien, dĂ€r begreppet förklaras som: "typ av anpassad sfĂ€r som skapas kring persons (och dess kontakters) internetÂanvĂ€ndande som gör att sökÂresultat, nyheter, reklam och annat internetÂinnehĂ„ll anÂpassas till tidigare sök- och surfÂvanor, respektive vad ens nĂ€tÂkontakter söker, delar och gillar".
Svenska Akademien noterar att begreppet Àr belagt sedan 2011.
Men om nu filterbubblor Àr sÄ vedertagna kan de vÀl inte vara farliga. Eller?
ââDe digitala plattformarna kan ge en bild av att sĂ„hĂ€r tycker folk, nĂ€r det i sjĂ€lva verket bara Ă€r en begrĂ€nsad del av samhĂ€llet, sĂ€ger Olof Sundin och fortsĂ€tter:
ââRisken Ă€r radikalisering, att du aktivt söker dig till mera extrema uttryck för en specifik Ă„sikt. Den kan vara politisk eller religiös eller kanske till och med konspiratorisk i nĂ„gon utstrĂ€ckning. Plattformarna Ă€r ju synnerligen kommersiella och vill ha nöjda anvĂ€ndare. De vill att du ska se det du gillar att se.
Tyst och stÀngd
Det Àr i bristen pÄ perspektiv frÄn andra synvinklar som bubblorna kan bli skadliga.
ââI efterspelet till amerikanska valet 2020 handlade det exempelvis om att man gick ut för tidigt och sa "vi har vunnit det hĂ€r valet". Twitter blev tvungna att lĂ€gga in en brasklapp om att detta inte Ă€r bekrĂ€ftad information. I slutĂ€nden fick ju Donald Trump sitt konto permanent avstĂ€ngt, sĂ€ger Sundin.
Jutta Haider pekar pÄ att mÄnga plattformars konstruktion omöjliggör insyn.
ââDet hĂ€r Ă€r kommersiella produkter. Man ska vara medveten om vad man anvĂ€nder, och vilken roll man tilldelas i det. Det Ă€r algoritmiska system som pĂ„ olika sĂ€tt synliggör material som höjer engagemang, vilket i sig döljer nĂ„got annat. Man matar algoritmen, det Ă€r ett samspel. Det handlar om att hĂ„lla dig kvar, sĂ€ger hon.
Vilken typ av innehÄll som dyker upp för just dig beror pÄ en rad olika faktorer, men grundlÀggande Àr att nÀr en viss typ av innehÄll lyfts fram trycks annat innehÄll Ät sidan. Haider anvÀnder sökmotorn Google som exempel:
ââOm du söker pĂ„ tvĂ„ stĂ€der kommer du inte fĂ„ exempel pĂ„ vilken stad som har flest bibliotek eller liknande, nĂ€stan uteslutande fĂ„r du ett reseförslag. Oftast med flyg. Du kan hitta resor med tĂ„g eller buss, men dĂ„ behöver du oftast lĂ€gga till ett ord.
Utformningen av populÀra plattformar och verktyg spelar sÄledes en vÀldigt central roll i hur vi tar oss an vardagen. Haider gör en liknelse med en stol.
ââDen erbjuder dig i huvudsak en plats att sitta pĂ„. Det Ă€r sĂ„ den Ă€r utformad. Men det skulle kunna vara en stege ocksĂ„, eller ett vapen. Det ena utesluter inte det andra, men utformningen gör den svĂ„rt att anvĂ€nda pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n det som den Ă€r designad för.
Försvinner med trafiken
För att ÄtergÄ till vardagen dÀr digitala plattformar tar allt större plats, om du exempelvis söker pÄ klÀder fÄr du upp vÀldigt mycket lÀnkar till klÀdaffÀrer, men betydligt fÀrre som tipsar om hur du sjÀlv syr en vÄrjacka.
ââAtt sĂ€lja annonser och kartlĂ€gga anvĂ€ndarna Ă€r det primĂ€ra. Det styr och Ă€r en viss förklaring. Genom att synliggöra normen bidrar man till att fortsĂ€tta den, men ocksĂ„ osynliggöra nĂ„got annat, sĂ€ger Jutta Haider.
Enligt Haider gÄr det i vÄgor vad som osynliggörs.
ââTittar man en tid tillbaka var det inte sĂ„ vanligt med myndighetsinformation kring klimatförĂ€ndringarna, det var vanligare med konspirationsteorier. Numera Ă€r det vanligt att den typen av inlĂ€gg Ă€r kopplade till exempelvis FN-information.
Olof Sundin hÄller med:
ââPĂ„ sociala medier kan man sĂ€ga att det som premieras Ă€r det udda, det som vĂ€cker reaktioner. Det som kan delas och lajkas. Vi har sett hur det under pandemin exempelvis varit svĂ„rt för myndigheter att nĂ„ ut till alla. Det Ă€r roligare att se en konspirationsteori Ă€n hur man tvĂ€ttar hĂ€nderna.
Jutta Haider sÀger att innehÄll pÄ sociala medier kan pÄverka hur vi förhÄller oss till vÄr omgivning.
ââVi vet att unga killars och tjejers kroppsuppfattning pĂ„verkas av bilder de ser. Men hur Ă€r det med vĂ„r bild av exempelvis naturen, eller vardag? TrĂ„kiga bilder pĂ„ en grĂ„ gata sprids inte pĂ„ samma sĂ€tt, men det Ă€r Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt mĂ„ngas vardag.
Konsekvenserna för individen av att fastna i en bubbla kan sÄklart variera, men Olof Sundin sÀger att det Àven Àr vÀrt att reflektera över filterbubblor pÄ samhÀllsplan.
ââNu Ă€r det valĂ„r, det kommer att bli rusning till sociala medier för att fĂ„ de egna frĂ„gorna att lyfta i agendan. Det Ă€r lĂ€ttare, Ă€ven för medier, att skriva om vissa frĂ„gor som genererar jĂ€ttemycket likes. Medan de mer strukturella frĂ„gorna, som kanske Ă€r viktigare egentligen, inte genererar likes pĂ„ samma sĂ€tt och dĂ€rmed glöms bort, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet skulle kunna leda till ökad polarisering. Om samtalet i samhĂ€llet tenderar att föras i isolerade omrĂ„den utan kontakt med varandra Ă€r det svĂ„rt att upprĂ€tthĂ„lla den hĂ€r gemensamma samhĂ€lleliga referensramen kring saker och ting som rör politik, sjukvĂ„rd, kunskap, med mera.