ââLite luft finns det, men inte mycket, sĂ€ger Johan G Andersson, vd för Svenska Petroleum & Biodrivmedelinstitutet, om möjligheten att fĂ„ se lĂ€gre drivmedelspriser vid svenska mackar.
Skatter, avgifter och moms landar pÄ nÀrmare tio kronor litern. Sen ska raffinaderiet och fraktarna ha sitt, dÄ blir inte sÄ mycket kvar att pruta pÄ vid pumpen, enligt Andersson.
PĂ„ tisdagen sĂ€nkte de ledande bensinkedjorna priset med 10â15 öre litern för bensin och diesel till 12:63 respektive 13:68 kronor litern pĂ„ bemannade stationer. I februari, innan coronakrisen slog till, kostade bensinen runt 15:50 kronor litern, dieseln 50 öre till.
Att Nordsjöoljan (brent) kostar sÄ mycket mer Àn den helt priskraschade amerikanska oljan, WTI, har flera bakomliggande skÀl. Oljan Àr av olika kvalitet och anvÀnds för olika ÀndamÄl. Europa har ocksÄ bÀttre lagringskapacitet och kineserna har köpt mycket av den sÄ kallade brentoljan, enligt Andersson.
Sverige köper just ingen olja alls frÄn USA.
PÄ tisdagen var gratispriset pÄ den amerikanska WTI-oljan borta. Nu ligger priset pÄ 20 dollar fatet eftersom det Àr junikontrakten som handlas. GÄrdagens kraschade pris runt noll hÀngde ihop med att handlarna ville bli av med majkontrakten. Brentoljan kostar strax under 24 dollar fatet.