Förändringen med QR-kod och en symbol för varje barn, men inget namn infördes nyligen på Hummelsta förskola. Föräldern Cassandra Weilbo tycker att avsaknaden av hennes sons och de andra barnens namn gör att det känns opersonligt.
Även i samlingsringen inne på förskolan används QR-koder och symboler i stället för namn.
– Det tycker jag blir så opersonligt, säger Cassandra Weilbo.
En annan sak som hon har reagerat negativt på är att sonen, som är två år gammal, får använda surfplatta på förskolan.
– Jag tycker inte att man ska använda surfplattor inne på dagis. Jag och min sons pappa har sagt till om att vi inte vill det, men när man ska hämta honom sitter han med en surfplatta i handen. Jag tycker inte att han är tillräckligt gammal för det, säger hon.
– Varför finns ens surfplattor på dagis. Jag kan inte förstå varför man som tvååring ska behöva titta på en surfplatta, fortsättar hon.
Cassandra Weilbo tycker att vore lämpligare att införa det digitala verktyget först när barnen närmar sig skolåldern.
– Jag kanske är gammalmodig, men jag är av den åsikten att barnen inte ska sitta med surfplattor.
När det gäller avsaknaden av namn i kapprummet har föräldrarna fått en förklaring från förskolan som de accepterar.
– Det är för säkerheten, för att inte vem som helst ska kunna gå in och ropa till sig ett barn, berättar Cassandra Weilbo.
Enligt förskolans läroplan i Sverige ska barnen ges möjlighet att "utveckla adekvat digital kompetens".