Tillgängligheten dålig på vårdcentralerna i Enköping

I snitt har 81 procent av personer som kontaktat primärvården i landet fått en medicinsk bedömning inom tre dagar. För Enköpings vårdcentraler däremot är siffran endast 59 procent.

Tillgängligheten på vårdcentralerna i Enköping är dålig.

Tillgängligheten på vårdcentralerna i Enköping är dålig.

Foto: Johan Nilsson/TT

Hälsa och sjukvård2021-11-22 06:00

Den första juni 2019 förstärktes den lagstadgade vårdgarantin. Förstärkningen innebar att en person som har kontaktat primärvården för ett nytt eller försämrat hälsoproblem har rätt att få en medicinsk bedömning inom tre dagar. Bedömningen ska göras av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.

För varje månad publicerar Sveriges kommuner och regioner, SKR, statistik utifrån hur varje region rapporterar sin tillgänglighet. Statistiken som mäts är då medicinsk bedömning, telefontillgänglighet och första linjen för barn- och unga som lider av psykisk ohälsa.

I mätningen om medicinsk bedömning för september månad låg snittet på 81 procent utav samtliga regioner där patienter fått svar inom tre dagar. I region Uppsala var snittet på 66 procent. Tyvärr var medelvärdet ännu sämre i Enköping på 59 procent - där ingen av vårdcentralerna har gett över 70 procent av sina patienter en medicinsk bedömning i tid under september. 

Bäst har det gått för Hälsohuset Enköping som låg på 69 procent. Vårdcentralen med det bästa månadsresultatet i år är däremot Capio Vårdcentral som i mars gav 86 procent av sina patienter ett medicinskt utlåtande inom rätt angiven tid. Men sedan dess har siffran gradvis sjunkit och i den senaste mätningen låg de på 65 procent.

– Vi har gjort många slarvfel. Bland annat i hur vi har rapporterat in statistik och inte dubbelkollat hur vi har registrerat våra bokningar, så det är något vi verkligen måste förbättra. Vi har pratat igenom våra rutiner och vi har också en undersköterska som har övergripande koll på det som rapporteras in. Vårt mål är ju såklart att ligga på 100 procent, säger Anne Widdas, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Enköping. 

Läkarmottagningen Enköpingshälsan gick det sämst för den senaste månaden där de endast kunde ge 49 procent av sina patienter en bedömning i tid. Likt Capio Vårdcentral har Enköpingshälsans siffror minskat rätt så drastiskt då de så sent som i juli låg på 81 procent.

– Det som drar ner siffrorna är tillgängligheten till psykologer och kuratorer, där brister vi en del i resurser. Men vi pratar hela tiden internt om hur vi kan förbättra statistiken och vi håller även på att implementera ett nytt arbetssätt kring detta, så det finns absolut förbättringspotential, säger Anna-Lena Karlsdotter, VD för Enköpingshälsan AB.  

Statistiken för september

Så här många procent av patienterna fick en medicinsk bedömning inom tre dagar från någon av Enköpings vårdcentraler i september. Det som står i parentes är antal patienter. 

Capio Vårdcentral Enköping - 65 procent (64)

Enköpings husläkarcentrum - 64 procent (453)

Enköpingshälsan - 49 procent (104)

Hälsohuset Enköping - 69 procent (235)

Läkarhuset Enköping vårdcentral - 50 procent (113)

Örsundsbro vårdcentral - 55 procent (99)

Siffrorna har hämtats från SKR.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!