Håbo kommun har fått möjlighet att yttra sig om remissversionen av länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län 2018-2029.
Planen görs på uppdrag av staten och är en del av den långsiktiga ekonomiska planeringen för transportinfrastruktur tillsammans med Trafikverkets nationella plan. I Uppsala län är det Region Uppsala som har uppdraget att upprätta och fastställa planen vilket innebär att planera och prioritera investeringar i vägtransportsystemet i Uppsala län. Planeringsramen är på 1657 miljoner kronor för perioden 2018-2029.
Planen redovisar runt 200 brister som kommunerna i länet, kollektivtrafikförvaltningen UL och Trafikverket har rapporterat. Två av de högst prioriterade bristerna gäller Håbo: Mälarbanan och Bålsta station.
Kommunen framhåller att det är viktigt att Mälarbanans fyra spår Tomteboda - Kallhäll byggs ut enligt tidplan för att kapaciteten och tillgängligheten ska bli bättre, vilket stärker förutsättningarna för bostadsbyggande i stationsnära lägen såväl i Bålsta som i Enköping.
Stationen och resecentrumet i Bålsta räcker inte heller till. Tåg får står i kö, det är bristande tillgänglighet för funktionshindrade och bristande trygghet. Nuvarande station tillåter itne heller ökad turtäthet för pendeltåget.
Resecentrum får högsta prioritering i planen, Mälarbanan prio 2, vilket Håbo kommun anser bör ändras till prio1.
– Tätare pendeltågstrafik till Bålsta är en högt prioriterad fråga i kommunen och att det är kommunens förväntan att den infrastruktur som behövs för att möjliggöra detta prioriteras. Turtätheten är avgörande för om boende i Håbo väljer att åka kollektivt eller att ta bilen. Håbo kommun tar ett stort ansvar för regionens bostadsbyggande i och med de omfattande planerna vid bland annat Bålsta centrum, skriver Håbo kommun och framhåller att Mälarbanan bör ges högsta prioritering.
Håbo kommun har rapporterat ytterligare tolv brister, som dock hamnar i botten på regional nivå. Dit hör bland annat trafikplats Draget och väg 263.
– Trafikplats Draget har stora brister redan idag i sin funktion och har inte den standard som en trafikplats på motorväg bör ha. Trafikverket och Håbo kommun har därför fört diskussion om behov av en åtgärdsvalsstudie, som kanske kan prioriteras redan till 2018. Samtidigt studeras hur ett nytt verksamhetsområde, Dragelund, kan anslutas till trafikplatsen och/eller till Södra Bålstaleden på bästa sätt, skriver kommunen.
Region Uppsala har föreslagit åtgärden som lägst prioriterad medan kommunen vill ge den högsta prioritering.
Trafiksäkerhetshöjande åtgärder för gång- och cykeltrafikanter och säkrare busshållplatser med mera på väg 263 har funnits med i tidigare förslag, men är nu bortprioriterade.
– Bristerna kvarstår och det finns en framtagen åtgärdsvalsstudie som pekar på att vägen till stora delar saknar utrymme för oskyddade trafikanter. Vägen har ett relativt starkt tryck med en hel del tung trafik. Det är av stor vikt att dessa åtgärder verkligen genomförs, inte minst för oskyddade trafikanter. Den bör därför finnas kvar som namnsatt brist i planen, anser Håbo.
Därtill vill Håbo kommun lyfta fram behoven av ökad trafiksäkerhet som finns på det mindre vägnätet, tydligare skrivningar om IT-planen och effekterna av en fossilbränsleberoende fordonspark.