Bottenplacering i näringslivsrankingen ger belägg för det missnöje som företagare har framfört i olika sammanhang gällande kommunens service. Bygglovsverksamheten är i skottgluggen i första hand, med långa handläggningstider och dålig tillgänglighet.
– Dessutom är bemötandet under all kritik, säger Anders Hedlund, 746 Entreprenad Bygg och El AB efter två långdragna bygglovsprocesser.
När han drog igång sitt första större projekt med flerbostadshus gick allt rätt smidigt, och han fick en hel del hjälp från kommunen. Men när han köpte den gamla snickerifabriken stötte han på patrull.
– Det hade stått tomt i åtta år. När jag köpte det, för 7,5 miljoner, fick jag beskedet att det skulle räcka med ett enkelt bygglov för de ombyggnationer vi skulle göra eftersom vi följer detaljplanen, men det drog ut på tiden på grund av mycket tyckande hos ledningen, säger Anders Hedlund.
Företaget tvingades bland annat bekosta en extra brandskyddsåtgärd för 50 000 kronor sedan bygg- och miljöavdelningen hävdat att det var ett lagkrav, trots att räddningstjänsten redan godkänt brandskyddsprotokollet. Kommunen backade på kravet senare, men då var åtgärden redan genomförd och betald.
Anders Hedlund startade bygget innan lovet var klart, och har dömts att betala böter för det.
– Jag vet att jag gjorde fel, men vi kunde inte sätta igång och bygga husen åt Håbohus om vi inte hade lokalerna här klara, förklarar han.
Lika långdraget blev det med bygglovet för Humlan.
– Det har inte hanterats väl. Vi bemöttes med negativa attityder från förvaltningen. Det kostar pengar när projekten drar ut på tiden och till slut går det inte runt. När vi väl kommit förbi ledningens tyckande har det gått snabbt hos handläggarna, säger han och tillägger att svarstiderna på senare tid har blivit kortare hos handläggarna.
Anders Hedlund vet att flera företag har lämnat kommunen för att de inte kunnat vänta på bygglov.
– Många vittnar om att de får väldigt mycket bättre bemötande i andra kommuner runt omkring.
Han är medveten om att det är hög omsättning och brist på personal, men menar att det gäller även andra kommuner.
– Alldeles för många duktiga handläggare har slutat och kommunen har rasat sedan 2009 från 41:a plats näringslivsrankingen till 187:e plats men ändå fortsätter man utan att titta på vad som är problemet. Med tanke på att kommunen nu växer något otroligt och har det absolut bästa läget i länet med både kommunikationer och närhet till Stockholm och Västerås och med Arlanda runt hörnet borde utvecklingen har gått åt andra hållet, säger han.
Han uppfattar att det är ledarskapet som brister, vilket också har framförts i revisionsgranskning.
– Personalen måste ha en känsla för kommunen, man kan inte ta in chefer som inte känner till kommunen. Anställ folk från orten i stället och se till att de har rätt kompetens, råder han.
Nu har Håbo Marknads AB startat upp ett arbete med att skapa ett bättre företagsklimat i Håbo, bland annat genom dialoggrupper med företagare, politiker och tjänstemän.
– Vd:n Lars-Erik Sandhgren drar ett väldigt tungt lass nu, han är väldigt engagerad. Hoppas han står ut, säger Anders Hedlund.