Det var den 12-13 september som banken hade hyrt in sig på Aronsborgs konferenshotell i Bålsta. På fredagen när konferensen var över och deltagarna återvände hem började många må dåligt.
Efteråt vet man att 160 personer insjuknade med någon form av magsjuka och att symptomen satt i så länge som fyra, fem dagar.
Vad som orsakade utbrottet har dock inte kunnat klarläggas.
– Det är det problematiska, att vi inte kunnat hitta smittkällan, trots alla prover vi tagit, säger Ida Wallström, miljöchef i Håbo kommun.
Förutom kommunens miljöavdelning har smittskyddsenheterna i både Stockholms och Uppsala län har varit inkopplade och tillsammans har man jobbat med fallet, som alla inblandade betecknar som allvarligt.
Exempelvis har en enkät gjorts i syfte att ta reda så mycket som möjligt om vad de smittade personerna ätit, hur snabbt de insjuknade och hur länge de var sjuka.
Skulle personerna kunnat smittats någon annanstans?
– Det är extremt låg sannolikhet för det. En försvinnande liten risk, säger smittskyddssjuksköterskan Johan Hedlund på Smittskyddsenheten i Uppsala.
Han tror att det med största sannolikhet handlar om att smittan kommit in med något livsmedel men han kan förstås inte vara säker.
Ida Wallström säger att kommunen nu kommer att "djupdyka" i anläggningens rutiner för hygien och egenkontrollprogram.
– Det här släpper vi inte. Med så många smittade är det ju en allvarlig sak som hänt, säger hon.
Förra året hade Aronsborg två liknande händelser, även om det rörde sig om färre drabbade. 15 respektive 10 personer insjuknade efter att ha ätit där. Vid ena tillfället gick det heller inte att härleda smittkällan medan analysen vid andra tillfället visade på e-coli- och enterokockbakterier i fisk.
Vid den inspektion kommunen gjorde efter utbrottet i september noterades dessutom ett antal anmärkningar bland annat om dålig städning i köket.
På Aronsborg beklagar man förstås det som hänt. Hotellchefen Katarina Jansson berättar att det fanns totalt 600 gäster på anläggningen de aktuella dagarna men ingen av de andra sällskapen drabbades.
– Där har vi det stora frågetecknet. Vi hade 600 gäster, plus personal, som alla åt samma mat. Ingen av de andra har blivit sjukna, säger hon.
Hon säger att företaget tagit händelserna på största allvar och själv försökt göra allt man kan för att hjälpa till att få reda på vad som orsakat matförgiftningen.
Personalen har provtagits, vattenprover har tagits, man har kollat om maten lagats av olika kockar, om det drabbade företaget kommit från ett och samma ställe och kanske kunnat smittats där, man har kollat dem som fick specialkost och så vidare.
– Tyvärr finns inga ledtrådar att hitta i dessa frågor. Vi hade gärna velat få klarhet, säger hon.
Ni har ju haft två liknande händelser tidigare, kan det finnas något i ert arbetssätt som ligger bakom?
– Det kan ju låta mycket men man ska betänka att vi har 25 000 gäster under året. De andra fallen har ju utretts och i det ena hittade man heller inget.
Och anmärkningarna från inspektörerna?
– Vi är tacksamma för inspektionerna och vi arbetar hela tiden med att komma till rätta med sånt. Vi har åtgärdat detta och vi har inga problem med våra dagliga rutiner, säger Katarina Jansson.
Vi har sökt representanter för banken.