Numera gillar Mikael Schenning att bygga upp det som är ännu större – typ bilverkstäder. Men sluta skruva, det gör Micke aldrig.
– Helt enkelt var det så att jag ville se hur prylarna fungerade. Sån är jag än i dag. Men det konstiga är att jag redan som liten gillade ordning och reda. Allt ska ha sin plats, från vänster till höger.
Mikael Schenning hade gott om utrymme där han växte upp i Sparrsätra-Söderby. En tidigare ladugård på föräldrarnas avstyckade gård, blev tillhåll för en nyfiken grabb med ett ständigt ökande intresse för allt mekaniskt. Gärna det som sprutade rök och dundrade.
– När leksakerna hade plockats isär och ihop många, många gånger, blev moppar det stora intresset. Och sen växte både prylar och intresse.
Första moppen hamnade i en blott sjuårings allt kunnigare händer.
– Sen var jag nog bara 15 när jag hade min första bil att skruva på. En VW-variant, vill jag minnas. Sedan blev det amazoner på löpande band.
Förståndiga föräldrar lät honom hållas. Enda regeln var att Micke inte fick provköra sina mekobjekt utanför gården.
– Jag har aldrig gillat att plugga. Men när jag fick ta isär och plocka ihop saker var jag lycklig. Den viljan, att se hur allt fungerar, ja, det är fortfarande min egen motor.
Nu fyller Micke Schenning 50 år. I Enköping driver han OK Bilverkstad som egen företagare. Samma typ av allbilverkstad har han ”fått snurr på” i Sala.
– Jag skulle nog gärna vilja ha ytterligare en verkstad. Det som hindrar mig är bristen på personal. Det är nästan omöjligt att hitta mekaniker. Förstår inte vart dom tar vägen efter gymnasiets fordonslinje.
Själv är Mikael Schenning långvägare. Efter nian väntade mindre än ett års utbildning till svetsare.
– Först blev det Bahco, och sen jobb som mekaniker på några lokala bilverkstäder. 28 år gammal nådde jag mina drömmars mål, den första egna bilverkstan.
I dag står allbilverkstäderna, alltså de som inte är knutna till ett speciellt märke, inför den största utmaningen någonsin:
– Elbilarna. Här är det verkligen inte bara att skruva. Branschen måste omskolas, och det blir tufft för dom som inte hängt med från början. Vilket jag gjort.
Men det handlar inte enbart om att förstå eldriftens alla delar.
– Du måste också ha isolerade verktyg. Annars går det att göra sig bra illa eftersom det är starkström i en del komponenter. Gör-det-självarens möjligheter att själv meka med sin bil krymper snabbt.
Fritid har Mikael Schenning mycket litet av.
– Som junior blev det en hel del hockey i Enköpings SK plus fotboll i SK Elvan, Lundby och Orresta, men sedan tog jobbet över helt och hållet.
Inte riktigt ändå. ”Micke” hann med några år som hockeytränare för ESK:s juniorer när yngste sonen spelade där.
– Det dåliga samvetet är att jag borde motionera mer, men jag har också blivit expert på att hitta skäl för att hålla mig undan.
Det Micke faktiskt hinner med är en hel del resor. 50-årsdagen firas tillsammans med hustrun i Thailand.
– Annars ligger favoritmålet betydligt närmare. Polen är klart underskattat, billigt och bra på alla sätt. Lämpar sig både för en kort weekend med flyg eller för längre resor utanför de stora städerna.
Men helst av allt tar Mikael Schenning bilen på semesterresan.