Redan innan insamlingen startar under söndagen hade flera kassar med torrvaror, som pasta, flingor, mjöl och även konserver lämnats in av privatpersoner i Fjärdhundratrakten.
Ulrika Karlsson, ordförande i församlingsrådet i Fjärdhundra församling, och Mattias Thurfjell, församlingsherde, är lite överväldigade av gensvaret från allmänheten.
– Vi har redan fått in fyra fulla kassar med matvaror och det innan vi gått ut med information om insamlingen, säger Ulrika Karlsson och plockar upp ett gäng konservburkar ur en av kassarna.
Det var efter att Päivi Posio, ansvarig för matutlämningen vid Matbryggan i Enköping, informerade om Matbryggans verksamhet vid ett möte för kyrkofullmäktige som idén till insamlingen väcktes.
– Jag tänkte att det är något vi kan ta tag i ute i församlingarna, vi vet att det finns en stor vilja bland allmänheten att hjälpa andra, säger Ulrika Karlsson.
Det är Fjärdhundra församling som står bakom insamlingen men man samarbetar med Matbryggan som informerar om vilka varor som behövs.
– De får sällan in torrvaror från butikerna som skänker mat så då samlar vi in det bland församlingsborna. Vi prövar oss fram, det är första gången vi gör en sådan här insamling men går det bra så kör vi kanske en vecka i höst också, säger Ulrika Karlsson.
Förhoppningen är även att insamlingen ska ge ringar på vattnet och inspirera andra, församlingar och föreningar, att göra samma sak.
– Det görs många insamlingar nationellt och internationellt men det är viktigt att se att behovet även finns lokalt, säger Ulrika Karlsson.
Mattias Thurfjell har erfarenhet av andra insamlingar där han ser att viljan att hjälpa andra är stor.
– När vi frågar runt så vill folk absolut bidra. Men ibland kan man känna tveksamhet när det gäller att skänka pengar, man vill ha koll på var de hamnar. Det är lättare att skänka ett paket spagetti som man vet kommer till användning, säger han.
Insamlingen pågår mellan den 17 och 24 mars och den som vill skänka varor kan lämna in det vid församlingshemmet i Fjärdhundra. Tider för inlämning av matvaror läggs ut på kyrkans sociala medier.