Vill ha snabb och rak info – inte sent meddelande i app

Skolbussarna fungerar nästan perfekt. Men när det blir problem då duger inte kommunikationen, tycker föräldraparet i Domta.

Josefin Iwarsson vinkar av barnen vid bussen. Den här morgonen var den i tid.

Josefin Iwarsson vinkar av barnen vid bussen. Den här morgonen var den i tid.

Foto: Bengt Johansson

Fjärdhundra2023-08-23 05:00

Skolbussen plockar upp deras två söner utanför hemmet i Domta.

De vinkar till busschauffören och han vinkar tillbaka.

Den här morgonen är bussen i tid, vädret är fint och inget tyder på annat än att de två sönerna kommer att ha en bra resa till Fjärdhundraskolan och en lika bra resa hem den här dagen.

Men så kommer det inte att vara alla dagar.

Förra veckan var det inte så. Då blev bussen stående i bussgaraget med motorproblem. En ersättningsbuss ordnades fram och kom till Domta, men 30 minuter sent.

– Sånt kan hända, problemet är att ingen berättar något, säger barnens pappa Linus Lindbom.

– Om glassbilen är sen får jag ett sms om när den kommer – men om skolbussen är sen, då får vi inte veta någonting, säger mamma Josefin Iwarson.

Den sena bussen förra veckan var väl inte så besvärlig, tycker de, men den visade på ett problem.

UL har en app där föräldrar kan gå in och läsa om en buss är försenad.

Den är inte tillräcklig, menar Josefin och Linus.

– Chaufförerna skriver in starttiden när de börjar sin rutt. Vi är först på turen – om bussen inte startar och han åker en halvtimme försenad från garaget vill man ju ha informationen då och inte när bussen redan står här, säger de.

De efterlyser en närmare kontakt, för allas bästa.

– Tänk om busschauffören bara kunde skicka ett sms till oss föräldrar, säger de.

På UL svarar enhetschefen Katarina Pollack att de enda som vet vilka barn som ska med bussen är skolan och kommunen, busschauffören vet bara var de ska hämta och lämna. Därför kan inga sms skickas ut om bussen är sen, berättar hon.

– När busschauffören startar turen loggas den automatiskt igång.

Linus och Josefin poängterar att det inte är chaufförerna de är missnöjda med, tvärtom:

– Busschaufförerna är verkligen jättebra och flera av dem har givit mig sina privata mobilnummer så jag kan nå dem, men det kan inte vara så det är tänkt att fungera, säger Linus Lindbom

Josefin Iwarsson lägger till:

– Mohlins som företag sköter uppdraget bra, problemet är kommunikationen – och ändå upplever vi att chaufförerna verkligen vill hjälpa till.

Ingela Ernlund är handläggare på Enköpings kommun. Hon ger Linus och Josefin rätt. Hon säger:

– Vi hade en sms-tjänst tidigare, den ville UL ta bort för de hade ett eget system – men det fungerar tydligen inte.

Vad kan du göra?

– Jag ska ta upp det här med UL, informationen till föräldrarna måste ju fungera.

Linus Lindbom och Josefin Iwarson har en annan fundering, eftersom busschaufförerna inte har några namn på eleverna:

– Vad händer om en buss får motorstopp och blir stående längs vägen, fylld med elever?

Grundtanken, säger både UL och Mohlins buss, är att en ersättningsbuss skickas ut.

– Om något behöver kommuniceras till föräldrar görs det genom att busschauffören meddelar skolan, eller sin trafikledning som kontaktar skolan. Därefter kontaktar skolan berörda föräldrar, säger Katarina Pollack på UL.

Men många barn har egna mobiltelefoner och ringer hem så föräldrarna får veta – som kan åka direkt till platsen och hämta sitt barn.

Exakt vilka regler som gäller för vilka som får hämta barn vid en buss som blivit stående, det kan varken UL eller Mohlins buss redogöra klart för.

Några exakta regler finns inte. 

Jo, vårdnadshavare får hämta barn på en trasig buss, men i huvudsak lämnas ansvaret här åt chauffören att besluta om den som hämtar är känd eller inte. Får morfar hämta barnbarnet och grannflickan? 

– Konstigt, tycker Linus och Josefin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!