Bussbolaget ändrar sig efter skolans kritik

När brist på bussförare gjorde att elever och personal inte kom i tid till skolan reagerade rektor. Nu ändrar bussbolaget rutiner.

Anna Fenlacichi, rektor vid Fjärdhundraskolan, är nöjd idag.

Anna Fenlacichi, rektor vid Fjärdhundraskolan, är nöjd idag.

Foto: Jennifer Sahlén

Fjärdhundra2023-08-24 11:00

På bussen 07.30 från Enköping till Fjärdhundra åker elever och skolpersonal. Med samma buss åker elever från Fjärdhundra till sina skolor i Enköping.

Från torsdag till tisdag missades den bussturen tre av fyra gånger.

Skälet var att det inte fanns någon busschaufför för den turen, enligt Ann-Sofie Myrén på bussbolaget Keolis presstjänst.

– Det är brist på busschaufförer i hela landet, det gör verksamheten mer störningskänslig, förklarar hon.

Men det går ju att prioritera om.

Det är precis vad Keolis nu gör.

– Det är olyckligt att skolbarn drabbats och efter avstämning har vi bestämt att den turen ska prioriteras, säger Ann-Sofie Myrén.

Inga fler inställda turer, alltså?

– Vi kan ju aldrig lova, något oförutsett kan inträffa, men vi kan lova att den här bussturen nu har en högre prioritering än den hade förut.

På Fjärdhundraskolan är rektor Anna Fenlacichi nöjd med beslutet. Nu kan skolans verksamhet på morgonen återgå till det normala. 

På tisdagen sa hon "Det här är inte okej nånstans". 

Nu kan hon i stället säga:

– Jättebra att det verkar lösa sig, jag tycker det är en klok prioritering, även om vi vet att det inte är en skolbuss.

Hur har du agerat för att lösa problemet?

– Vi har tagit upp det med förvaltningen och frågat vad som kan göras.

Och nu är det löst, hur känns det?

– Det känns väldigt skönt.

Litar du på att bussen kommer att gå nu?

– Ja, det måste jag göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!