Ännu ett steg för besöksnäringen i Fjärdhundraland

Ett fullspäckat magasin och paketbokningar är projekt som ska lyfta besöksnäringen i Fjärdhundraland i år.

Samverkan är ordet som hela tiden dyker upp när Mats Thorburn och Eva Jerlinder Nord diskuterar besöksnäringen i Fjärdhundraland. I år ger föreningen ut ett innehållsrikt magasin och satsar även på paketbokningar för besökarna.

Samverkan är ordet som hela tiden dyker upp när Mats Thorburn och Eva Jerlinder Nord diskuterar besöksnäringen i Fjärdhundraland. I år ger föreningen ut ett innehållsrikt magasin och satsar även på paketbokningar för besökarna.

Foto: Maria Hedenlund

Fjärdhundra2021-04-02 20:00

Drömmen om att göra Fjärdhundraland lika känt som Österlen, eller varför inte Toscana, är på god väg att bli sann.

– Vi har en gemensam vision om att bygga upp något folk känner till, och har företagare som brinner för destinationsmålet, säger Mats Thorburn, ordförande i föreningen Fjärdhundraland med 120 medlemmar i åtta kommuner.

undefined
”En trycksak ger en överblick som är svårt att få via webben och sociala medier. De kompletterar varandra” säger Mats Thorburn, ordförande i föreningen Fjärdhundraland som tilldelades Stora turismpriset 2019.

På onsdagen kunde han belåtet bläddra i det nya magasinet som projektledare Eva Jerlinder Nord just hämtat rykande färskt från tryckeriet.

En trycksak för besökarna har stått länge på önskelistan och nu gick den att göra tack vare medel från länsstyrelsen och en lokal huvudsponsor - Sparkbanken i Enköping.

Att Eva Jerlinder Nord, som återvänt till barndomstrakten efter många år i Åre där hon jobbat med besöksnäring och marknadsföring, tog på sig uppgiften som projektledare för magasinet blev en perfekt lösning.

– Vi har fantastiskt många olika kompetenser i föreningen men som företagare kan man ha svårt att hinna med, säger Mats Thorburn.

Tidigare har Fjärdhundraland marknadsfört sin verksamhet på webben och i sociala medier. Men en trycksak har efterfrågats av både medlemsföretag och besökare.

Magasinet ger en överblick av all verksamhet, med lokala matproducenter, kaféer, boenden och besöksmål. För den som inte känner till området ger det enklare en överblick, sen kan man ta fram mobilen och surfa på det man är intresserad av.

– Alla destinationer gör så, magasinet inspirerar och det kan vara svårt att nå ut till kunderna via webben, säger Eva Jerlinder Nord.

undefined
Mats Thorburn och Eva Jerlinder Nord hämtade det nya magasinet om Fjärdhundralands besöksmål på onsdagen och började köra ut det till medlemsföretagen. ”Det har varit efterfrågat både bland företag och kunder” konstaterar de.

Många av medlemsföretagen är nu så stora att de lockar kunder av egen kraft. 

– Vi får fler och fler dragare. Som Landsberga som lockar många sedan öppningen för två år sedan, och nya medlemmar som Kejbert koncept i Örsundsbro som är jättestor på Instagram, säger Mats Thorburn.

Det är ett samverkanskluster som är viktigt.

– Här finns en samverkanspotential som är helt fantastisk. Men man ligger även rätt i tiden med efterfrågan på närproducerat och med det geografiska läget, säger Eva Jerlinder Nord.

I år görs även en satsning på paketbokningar med exempelvis övernattning i kombination med upplevelser. Lotta Hermansson vid butiken Smak i Enköping projektleder den satsningen.

– En orsak till att vi satsar nu är att det brinner lite i knutarna. Även i år kommer många semestra hemma och besöksantalet öka, nästa år kanske de åker utomlands, konstaterar Mats Thorburn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!